Har du svårt att hålla dig från att köpa den där chokladbiten vid kassan? Du är inte ensam. Och det vet förstås livsmedelsbutikerna om, för det är knappast en slump att snackshyllan placerats nära kassan.
Men det finns sätt att minska de ohälsosamma impulsköpen. I en stor brittisk studie har forskare studerat data från 30 000 hushåll för att se hur köpbeteendet påverkas av ett förbud mot att placera onyttigheter vid kassan – ett förbud som införts i sex av nio stora livsmedelsbutiker i Storbritannien. Det rapporterar BBC.
Resultatet, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Plos Medicine, visar att inköpen av ohälsosamma produkter i de butiker som infört förbudet minskade med en femtedel jämfört med i de vanliga butikerna.
”Kan påverka vad människor äter”
I de 7 500 fall där kunder uppgav att de tänkt köpa något att äta på språng, istället för att ta hem, var minskningen ännu större.
Enligt forskarna visar detta att produkternas placering i butiken påverkar köpbeteendet.
– Det är verkligen hoppingivande att små förändringar i stormarknaders layout kan göra en sådan skillnad och påverka vad människor äter, säger dr Jean Adams från Cambridgeuniversitetet, till BBC.
Frågan är uppe på högsta politiska nivå i Storbritannien där politikerna nu diskuterar om man ska göra ett förbud obligatoriskt.