kvinna drar en varuvagn full med paket, två andra vagnar väntar i och bredvid lastbilen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Förra året skickades över 23 miljoner varor i retur i Sverige, visar nya siffror från Transportföretagen. Foto: Iman Tahbaz/SVT

E-handelssiffran: Svenskarna returnerade 23 miljoner varor förra året

Uppdaterad
Publicerad

Förra året skickades över 23 miljoner varor i retur i Sverige, visar nya siffror från Transportföretagen. E-handeln borde göra mer för att minska returerna, menar forskarna, medan transportbranschen pekar på flera flaskhalsar som försvårar för hållbarare transporter.

E-handeln har vuxit kraftigt i Sverige de senaste åren, och spås öka ännu mer. Med en ökad e-handel växer också hanteringen av köpta varor som ångras och skickas tillbaka, vilket ökar klimatutsläppen.

Klas Hjort, lektor i förpackningslogistik vid Lunds universitet, menar att det är en naturlig del av e-handeln att varor skickas tillbaka, men att många av returerna kan undvikas.

– E-handlare måste bli bättre på att förstå varför returerna uppkommer, och effektivisera de processerna, säger han.

Omedvetna kunder 

Returerna stod för tolv procent av den totala mängden paket som skickas inom e-handeln och ökade med 1,2 miljoner förra året jämfört med året innan. Klas Hjort menar att e-handeln har låtit ett returmönster växa fram som gör att kunderna kan agera utan att tänka sig för. 

– Jag tror att många konsumenter är omedvetna om effekterna av sin konsumtion, och ännu mindre om returerna. Men vi har projekt som tittar på hur returprocessen kan bli fossilfri, och då får vi bort en hel del av dagens miljöeffekter, säger han. 

“Någon måste betala för den gröna fossilfria transporten” 

Många e-handlare erbjuder sina kunder både gratis frakt och fria returer. Men Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, menar att både företagen och deras kunder måste vara beredda på att betala mer. Hon pekar också på flaskhalsar i omställningen – som brist på eldrivna lastbilar, laddstolpar och högre kostnader.  

– Ett eldrivet fordon är mycket dyrare än ett traditionellt fordon. Jag tycker att det är helt rimligt att både konsumenter och företag förbereder sig på att betala mer för gröna transporter, säger hon.

”Alla returnerar. Jag vet inte varför”, säger Ahmed Farhod, medarbetare hos ett post- och paketombud. Foto: Iman Tahbaz/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.