Techbranschen har blivit allt viktigare för svensk ekonomi. En ny rapport från Tillväxtverket visar att den svenska techindustrin bara fortsätter att växa, och svenska techbolag värderas högst i Europa i förhållande till landets storlek.
Vid sidan av klassiska jättar som Ericsson har en ny våg av nystartade techbolag, startups, vuxit fram de senaste 10-15 åren. Enligt Tillväxtverket finns det idag 5 000 techstartups i Sverige.
”Poppar upp unicorns som svampar i skogen”
De mest framgångsrika, startupbolag som värderas till över en miljard dollar, kallas för ”unicorns”, enhörningsbolag. Kända exempel är musikinnovationer som Spotify, finchech-jättar som Klarna och spelbolag som King.
– En enhörning är ett sagodjur, det är otroligt svårt att få syn på. Så var det länge med unicorn-bolag, det var svårt att nå den här drömgränsen 1 miljard dollar. Men nu poppar det upp unicornbolag lite som svampar i skogen, säger ekonomijournalisten Erik Wisterberg i Ekonomibyrån.
En stor anledning till att vissa tech-entreprenörer blir framgångsrika är enligt Erik Wisterberg tillgång till rätt nätverk.
”De har kräkts på samma fester”
– Många av de nätverken kommer från skolorna de går på. Det finns en känd riskkapitalist som sa att de har kräkts på samma fester och jag tycker att det beskriver ganska väl hur det ser ut, säger investeraren Indra Sharma i Ekonomibyrån.
Det är fler män än kvinnor som startar bolag, särskilt inom tech. Men obalansen handlar inte bara om att det är manliga nätverk som styr.
– När man tittar på de kvinnor som finns i branschen så är det en väldig snedfördelning mellan hur kapitalet investeras och det ligger ju hos personer som mig, hur vi upplever och bedömer de här personerna, säger Indra Sharma.
Kvinnor och män får olika frågor
Mark Conely, professor i entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att glappet härstammar från vilka frågor riskkapitalisterna ställer till entreprenörerna när de ska sälja in sina affärsidéer.
– Kvinnliga grundare får i stor utsträckning frågor som fokuserar på vilka fallgropar som finns, vad som kan gå fel. Deras manliga motsvarigheter får i stället frågor som fokuserar på möjligheter, hur stort bolaget kan bli, säger Mark Conely.
Olika frågor genererar olika svar. Enligt Conely och hans forskarkollegor resulterar de olika frågeställningarna i avsevärda skillnader i insamlat riskkapital.
– Män och kvinnor pitchar på samma sätt, och svarar på samma sätt när de får samma frågor. Problemet är att att de inte får det. Samtidigt finns det bootcamps där kvinnliga entreprenörer ska lära sig att skaffa riskkapital. Men det hänger inte på de kvinnliga entreprenörerna, det är investerarna som måste skärpa sig.
Se hela avsnittet av Ekonomibyrån: Enhörningslandet på SVT Play.