Reporter Ali Fegan och researcher Lars-Göran Svensson gjorde kvällens reportage. Foto: Sofia Sabel

Reportrarna chattade om Sjöfartsverkets räddningshelikopter

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter Uppdrag gransknings reportage om Sjöfartsverkets räddningshelikopter som aldrig kom fram till haveriplatsen i den svenska fjällvärlden chattade reporter Ali Fegan och researcher Lars-Göran Svensson om programmet.

Flyg-Lotta : Enl. Bestämmelserna ingår inte fjällräddning i Sjöfartsverkets uppdrag. Det är upp till varje kommun att lösa detta. Dessutom var inte HKP-besättningen inskolad f fjällräddning. SBS= Skit bakom spaken, ända upp i högsta ledning på Sjöfartsverket! Luktar mutor ända upp i chefs/testpilotsnivå! Norrlandsflyg har flugit ihop m Armeföyget fjällräddning i massor m år. Och var var just Armeflyget?

Lars-Göran Svensson: Fjällräddning är polisens ansvar. Flygräddning är Sjöfartsverkets ansvar. Sen inträffar flygolyckor i fjällen och det är där det tycks brista...

Helikopteraffären

Villse på fjället: Jättebra program! När man ser dessa program så är det helt uppenbart att Sjöfartsverket var rädd för att bli av med sjöräddningen! Skandal att det kan gå till så här i en statlig myndighet. Får ingen sparken så visar man att man kan göra vad man vill utan ansvar. Att Sverige skall betala för samma saker flera gånger är ju för dåligt. Utredaren hade säkert kommit fram till att man skulle slå ihop statens resurser till ett flygbolag, utnyttjat Kbv, polisen, landsting, sjöfartsverket till en flygorganisation. Tagit in försvarsmaktens helikoptrar som någon slags backup eller integrera dem som det var innan. Att de sen inta kan skjutsa personal/polis är ju även det illa. Idag så skjutsar KBV och Försvatsmakten insatsstyrkor från både räddningstjänst och polis mm såväl som med båtar o flyg/helikopter. Nä gör om o gör rätt och sparka de som är ansvariga utan rätt till fallskärmar, och gör en statlig flygverksamhet. Betalar de ännu för de gamla helikoptrarna? Och hur går det i utredningen och vad brottsmisstankarna, är det mutor man misstänker? 

Lars-Göran Svensson: Fyra av de gamla helikoptrarna står i en hangar på Säve. Är till salu men ingen tycks vilja köpa. Brottsutredningen pågår fortfarande. 

Zäta: Låt Kustbevakningen ta över helikoptrarna, de har ju flygplan och bolagsform för det med allt vad det innebär. Sjöfartsverket skall nog hålla sig till isbrytning.

Lars-Göran Svensson: Det var det som en statlig utredning föreslog 2012. Men inget har hänst sen dess. 

Anders: Ali... Ett KANON-reportage... AW139!!! Vilket skämt. Äntligen blir affären synad i drift. Har följt tidigare reportage. Och det här är ju svar på alla farhågor som funnits. Det blir ju solklart att den inte är optimal för svenska förhållanden. Tack för att du/ni belyser hur illa ställt det är. Bra att ni håller ett öga på hur den används... TACK!

Lars-Göran Svensson: tack

Kenneth: Fruktansvärd skandal!!! Överför dessa helikoptrar omgående till Försvarsmakten! 

Ali Fegan: Det gjordes ju en statlig utredning ”Maritim Samverkan” som hade som förslag att överföra ansvaret till Kustbevakningen och även involvera Försvarsmakten. Den föll inte i god jord hos Sjöfartsverket då den kom. Det berättade vi om i ett tidigare reportage i oktober 2015.

Johan: Har ni inte lite väl mycket fokus på den nya helikopterns roll? Det är ju uppenbart att det till stor del handlar om brister i erfarenhet och utbildning för operation i fjällmiljö, dessutom med en helt ny helikopter.

Ali Fegan: Dels handlar det ju om tekniska problem som innebär att helikoptern inte har den prestandan och dom funktioner som Sjöfartsverket påstår att dom har. Det innebär i sin tur att det under perioder är nedsatt beredskap och det är ju såklart ett stort problem. Just Akkajaureinsatsen var första gången den nya helikoptern skulle sättas på prov och det är Sjöfartsverket själva som hävdat hur bra helikoptern är.

Birger: Tack för ett bra program! Sjöfartverkets helikoptrar sköter i dag flygräddningen åt Flygvapnets piloter. Endast i år har en dryg veckas flygning med JAS 39 på F21 ställts in pga av att FRÄDen(AW 139) ej kan verka och således ej plocka upp eventuell utskjuten Gripen pilot. I mörker och/ eller isbildning flyger ej FRÄDen... Skaffa ett inlogg till Briefingrumet.se där presenteras dagligen en SAR limitations karta – var AW 139 flyger och inte. Upprörda hälsningar från Norr

Lars-Göran Svensson: Intressant. Vi har hört att Jas inte kan flyga i fjällen pga av brister i utbildning och kompetens hos SAR-piloterna. Hör gärna av dig med mer detaljer och information lars-goran.svensson@svt.se

swea: hur utkrävs ansvar av de inblandade och vad blir påföljden? 

Ali Fegan: Just den här olyckan och insatsen utreds nu av Statens Haverikommission. Vi får se vad dom kommer fram till. Själva inköpen och upphandlingen som vi granskat i tidigare reportage utreds nu av både Riksenheten mot korruption och Konkurrensverket. Även Konstitutionsutskottet och Justitieombudsmannen har pågående utredningar kring affären.

Taiga: Jag är en erfarenhet helikopterpilot, med tusentals flygtimmar i fjällen. Den tragiska sanningen är att varken polisens eller sjöfartsverkets helikopterpiloter har kompetens i att flyga i fjällen på vintern. När dessa myndigheter rekryterar piloter så anställer man bara piloter med ”pappers”meriter, piloter med riktig flygerfarenhet i tex fjällen får inte anställning hos tex sjöfartsverket. Därför kan man inte heller flyga där

Lars-Göran Svensson: Intressant. Det finns även funderingar hur duktig man blir som SAR-pilot när man bara jobbar en vecka per månad.

UG – Moderator: Hej allihop! 

Nu drar vi igång chatten med reportrarna till reportaget om Sjöfartsverkets räddningshelikopter AW 139.

Anders: Om jag förstod rätt så var det en läkare med från ambulanshelikopter som medverkade i programmet, är det trovärdigt när en läkare svarar på flygtekniska frågor? Varför var ingen av deras piloter med i programmet?

Ali Fegan: Han är ansvarig för helikopterambulansen och pratade dessutom mycket med sin personal, flygchef, piloter mfl innan intervjun. Och vi har dubbelkollat flera uppgifter med andra inom hans verksamhet. Inga konstigheter tycker jag. Det han pratar om är ju också utifrån egen erfarenhet.

Kalle: Borde Sjöfartsverkets räddningshelikopter ha varit först på plats av alla enheter? 

Lars-Göran Svensson: Inte självklart. Men det var den primära resursen och borde i vart fall varit på plats betydligt tidigare. Det är inte självklart att de andra myndighter (och Norge) som ställde upp och hjälpte sjöfartsverket har tillgängliga resurser. Det är ju inget dom har beredskap för. 

Aleksander: Skulle vara intressant att veta vilka helikoptrar norrmännen använder sig av? 

Lars-Göran Svensson: Många olika. Ambulanshelikoptern som var på plats var en Airbus/Eurocopter. 

Mr. Rubach: Hei, Vi i Norge har 330 skvadronens Sea King fra 70 tallet, som offesiell redningshelikopter. Hvordan mener du disse er sammenlignet med deres nye helikopter? Har du noe kunnskap om hvordan de nye norske helikopterene AW101 om de har samme problemer som deres nye helikopter

Lars-Göran Svensson: Vet inget om AW101. Men man får intrycket av att nya helikoptrar inte självklart är bättre än gamla beprövade. Trots att dom på pappret bode vara det. 

Anders: Ali Fegan du verkar inte förstå vad flygsäkerhet är. Om befälhavaren drabbas av fel på helikoptern är det hans ansvar om flygningen är möjlig att genomföra eller avbryta. Menar du att befälhavaren skulle fortsatt med risk för egen besättning? Ett enligt mig ett helt felaktigt beslut. Befälhavaren tog ett mycket bra beslut att avbryta flygningen. Flygplan och helikoptrar av olika modeller drabbas samtliga av tekniska problem ibland, inget unikt alls. Tycker att detta var ett lågvatten märks i fråga om kunskap från journalisten. 

Ali Fegan: JRCC hade meddelat besättningen under natten att det var bra väderförhållanden och att det var fullt landningbart vid olycksplatsen. Det hade norrrmännen informerat om. Dessutom är ju helikoptern utrustad med modern teknik för mörkret. Många andra helikoptrar flyger och landar i mörker. Jag tror inte det handlar om det utan om att besättningen inte är tillräckligt tränad och utbildad för fjällmiljö. Det är i mina ögon anmärkningsvärt ur beredskapssynpunkt. Att helikoptrar får tekniska problem är ju naturligtvis förståeligt. Men att 4 av 7 helikoptrar saknar avisningsförmåga (som ett exempel) är ju inget litet problem, med tanke på hur viktigt det var enligt Sjöfartsverket för valet av just AW 139.

Jan: Kommer ni att gå vidare ? detta känns som den ena lögnen avlöser den andra lögnen. Vi pratar om 1 miljard. 

Ali Fegan: Vi släpper inte taget. Tack för att du följer oss!

Taiga: Lars-Göran Svensson: Att bygga upp god kompetens i att flyga i fjällmiljö på vintern tar tusentals flygtimmar i just den miljön. Så om en operatör vill kunna operera i fjällvärlden i alla acceptabla förhållanden så MÅSTE man anställa piloter som redan har kompetensen. Detta gör inte Sjöfartsverket, de piloter som anställs har rena pappersmeriter som rätt typutbildning, utbildning i att vara två piloter och dylift. Allt detta är kompetenser som man snabbt kan utbilda nya piloter i. Att operera i snö och på fjäll tar år och tusentals flygtimmar i juste dessa miljöer att lära sig. 

Lars-Göran Svensson: Så då kanske Sjöv ska ta sitt uppdrag och ansvar på mer allvar och stationera sin ”norrlandshelikopter” i fjällmiljö. Det händer ju oerhört lite i havsmiljön vintertid. 

Lasse Näsström: Ali, JRCC gör inte bedömningar om det är laddningsbart eller ej. Den bedömningen gör befähavaren på helikoptern i samråd med övrig besättning.

Ali Fegan: Hur kunde befälhavaren då göra den bedömningen? Han var ju i Gällivare. Långt från olycksplatsen. Norrmännen som varit där och flygit hade informerat JRCC om detta och de informerade LG 005.

Bättre förr?: Var det inte så att förr var vinschoperatören även tekniker på SAR helikoptrarna. När Sjöfartsverket tog över avskaffades väl det. Om det varit som tidigare kanske ”Fuel Filter” varningen hade kunnat fixas tidigare, dvs inte behövt vänta på tekniker?

Lars-Göran Svensson: Det stämmer. När man köpte AW anställdes 2 tekniker på varje bas istället. Så vinchoperatören har idag ingen utbildning på att serva helikoptrarna

Bengt K.: Läs rapporten om tillbudet med AW139 som höll på att tappa stjärtrotorn 2014-11-09 !!! havkom.se

Lars-Göran Svensson: vi har tagit upp det i tidigare reportage. 

Anders: Frågade ni varför de inte planerade insatsen under de två timmar de hade upp till Gällivare? Ni nämnde att det hade funnits tid då, men frågan ställdes inte under intervjun.

Ali Fegan: Nej vi fick inga andra svar än att de planerade och kollade väder innan lyft. De utreder själva händelsen och kanske kommer dom fram till något svar. Vi tyckte också det verkade rimligt att planera den fortsatta insatsen under resan till Gällivare. 

Ali Fegan: Nej vi fick inga andra svar än att de planerade och kollade väder innan lyft. De utreder själva händelsen och kanske kommer dom fram till något svar. Vi tyckte också det verkade rimligt att planera den fortsatta insatsen under resan till Gällivare. 

Fredrik: Hur kan dessa inkompetenta människor komma undan med dels, troligt mygel vid upphandling och dels ett VANSINNIGT dåligt genomförande samt dålig attityd ???? Sjöfartsverket borde skämmas!!! Tack UG och Ali för ett mycket bra insats ..... Enda motiveringen till TV licens

Ali Fegan: Tack för det. Men inte enda hoppas jag :)

Trisse: SAA kommer ju placera AW169 i Jämtland Härjedalen. HKPn måste ju ha några bra egenskaper kan det inte ha berott på besättningen att utfallet var dåligt?

Lars-Göran Svensson: Absolut. Det beror säkert på helheten/systemet. Och att man inom Sjöfartsverket har tagit i rätt så mycket om vad man ska klara av med de nya maskinerna

Johan: Väldigt många andra läner och operatörer har ju valt AW139 för SAR, används exempelvis i Alaska som har ett betydligt kärvare klimat än den svenska fjällvärlden. Är inte det bevis nog för att det handlar om att JRCC besättningen är oerfaren för uppgiften?

Lars-Göran Svensson: Det handlar säkert om helheten. 

Airforce 1: Jag flyger själv HKP i flygvapnet. Jag vet att om man har 15 minuters startberedskap så är man i luften på 14. Och om det är nöd så kan man transportera ut fjällräddningen i HKP. Vad fan är det frågan om? Vad betalar Försvarsmakten till Sjöfartsverket årligen för denna låtsastjänst?

Ali Fegan: Jag vet faktiskt inte exakt hur mycket det är men det är många miljoner. En siffra jag tror (TROR) kan stämma är 55m.

Thomas Söderberg: Det är väl samma industrigrupp som levererat de dokumenterat undermåliga spårvagnarna till Göteborg, som även levererat de aktuella räddningshelikopterna. Det är väl ingen som tror att framförhandlingen av vare sig dessa spårvagnar eller helikoptrar gjorts utan mutor. Jag undrar om inte Uppdrag granskning skulle titta på just denna aspekt av dessa båda affärer? Mvh, Th S

Lars-Göran Svensson: Det stämmer. Samma moderbolag Finmeccanica. 

B-O: Är det klarlagt att helikopterbesättningen fanns på plats i anslutning till helikoptern i Umeå när larmet kom? 

Lars-Göran Svensson: Vi har lyssnat på samtalet till befälhavaren. Han var i sitt sovrum iaf. Det tog två minuter efter larmet gått innan han ringde JRCC:

I övrigt vet vi inte. 

Lasse Näsström: Men snälla Ali. Hur sskall i så fall JRCC som sitter i Göteborg kunna göra bedömningen, de sitter i Götebor. Har mångårig erfarenhet som skeppare på sjöräddningsbåt. HAr genomfört många sjöräddningar under ledning av JRCC. De är ALLDRIG den soim bestämmer om man kan genomföra ett uppdrag eller ej. 

Ali Fegan: Har aldrig påstått att JRCC gjort några bedömningar. Dom för ju vidare informationen från norrmännen som varit på plats. Och väderförhållandena är kollade. På vilka grunder fattar man beslut om inte på information? Klart det är befälhavaren som fattar beslutet men baserad på information och den hade han ju.

Staligt vs kommunalt ansv: Polisen ansvarar för fjällräddning, var var deras helikopter vid tillfället?

Lars-Göran Svensson: Helikoptern i Boden har ingen beredskap nattetid. Dessutom var den ny och man ville inte flyga...Men eftersom instruktören fanns på plats för att lära upp piloter tog man uppdraget ändå på förmiddagen. 

Airforce 1: Ska Ni inte studera hur Försvarsmakten köpte sin Augusta 109? Också ett felköp! Börja gräv! Och när ni sedan grävt en stund kommer ni upptäcka att det finns en pinsam historia som heter HKP14 (NH90). De stod ju i LULEÅ denna tragiska dag då postflyget havererade...och kommer stå där många år till...som en hangardrottning.

Ali Fegan: Intressant mejla mig gärna om du har mer information: ali.fegan@svt.se

Bernt Östlund : Varför ska man flyga och tanka först. Inte ofta brandkåren måste tanka under utryckning.

Ali Fegan: AW 139 klarar inte att flyga sträckan annars. 

Patrik: Man har ju sett Sjöfartsverkets helikopter vid ett flertal tillfällen i fjällvärlden, redan 2014 utfördes en hel del flygning i fjällen, hur kan ni då säga att det är första gången det sätts på prov?

Lars-Göran Svensson: Säker på att det var de nya helikoptrarna? Och att det då inte bara var övning under bra förhållanden på dagtid? 

Tetta: Mycket bra program.men...jag blir f-bnd över den brist ni gjorde genom att INTE ställa ansvarig upphandlare tillsvars. Jag skäms över att tidigare ha arbetet på Sjöf.verket. Tetta

Ali Fegan: Vi har gjort två hela program om just upphandlningen tidigare. Där finns många intressanta intervjuer. Mejla mig så kan jag skicka över dom till dig om du vill: ali.fegan@svt.se

Lång-Johan: Pinsammt men förklarligt. SjöV har krigat många år för att bli en flygoperatör. Ockuperade säkert flera departement för att blockera att bli uppätna av KBV.

Lars-Göran Svensson: Det var en intensiv lobbyverksamhet för att stänga ute kbv.

Det sägs att det var en av anledningarna till att man vill skynda på köpet av nya helikoptrar

Peter: Ni har tidigare sagt att Sjöfartsverket har brutit mot lagen. Har de det? Ni har också antytt mutor i samband med deras helikopterinköp. Stämmer det? Har de tagit emot mutor? Har någon blivit dömd än?

Ali Fegan: Ingen är dömd eller åtalad. Det pågår en utredning från Riksenheten mot korruptions sida. Var den landar vet jag inte. Att de brutit mot LOU står klart. Det har vi beskrivit i dom tidigare reportagen. 

Biggles: Dom är baserade i Umeå.. Hur ofta övar SAR helikoptern i fjäll miljö?

Lars-Göran Svensson: Vet inte. Men eftersom besättningen bara jobbar en vecka i månaden. Och då övar cirka en timma om dagen så kan det inte vara mycket. 

Sailor: Så fyra helikoptrar står utan att användas och kostar oss skattebetalare pengar? Ville inte Lasse Widell va med i reportaget eller hade han inte hunnit gå en ny mediaträning för en massa pengar som sist utan upphandling! Bra program, Tack.

Lars-Göran Svensson: Tack. Man ville att frågorna skulle besvaras av Mowgli Hallehn

m.n: Norge blandades in ganska fort om jag förstår det rätt, blandades det in något från Finland?

Lars-Göran Svensson: Nej. 

Johan Lindberg: Var det en lyckad räddningsinsats sett till det uppdrag som Sjöfartsverket har – att lokalisera? Vad skulle de har gjort annorlunda?

Ali Fegan: Så kan man se det. Men det är ju lite fyrkantigt och ogint att tänka så tycker jag. Eftersom det inte var Sjöfartsverket som faktiskt lokaliserade olycksplatsen utan norska F-16 plan. Man fick hjälp av många andra myndigheter på natten också. Om Sjöfartsverket då säger tack och hej resten är inte vårt uppdrag, så kan man ju inte med bästa vilja prata om samverkan. Samma princip om stöd måste ju gälla alla inblandade. 

Peter: Vad blev konsekvenserna för att de brutit mot LOU?

Lars-Göran Svensson: Konkurrensverket utreder. Rapporten är nog snart klar. 

Anders: Håller med om att samtliga helikoptrar ska ha avisning om det nu är beställt. Men om helikoptern drabbas av tekniskt fel och inte kan flyga med hänsyn till felet, är saken enkel, då flyger man inte. Jobbar själv som pilot sedan 25 år. Vissa fel går att flyga med andra inte. 

Lars-Göran Svensson: Ingen har väl sagt att man ska flyga med fel på helikoptern. Vår fundering gällde snarast att helikoptern inte tålde att stå ute en natt i kylan. Trots att den skulle klara arktiska förhållanden.

JOKKMOKK: HEJ,,,min fråga är,,,hade ni påbörjat undersökning om helikoptrarna REDAN INNAN, olyckan i Jokkmokks fjällen,,ev. korruption 

Ali Fegan: Ja två reportage har vi gjort om själva inköpet och upphandlingen. Dom sändes i april och oktober förra året.

Erik: Vad kostar den årliga flygräddningen per år? Hur många luftburna räddningsinsatser eller uppdrag utför Sjöfartsverket?

Lars-Göran Svensson: drygt 400 miljoner om året, med reservation för att jag minns fel. 

Man lyfter på drygt 200 larm om året, fördelat på 5 baser

Mats: Bra att ni finns o lyfter fram sådant här men det känns, som de ansvariga har så bra löner att de inte bryr sig, hur pinsamt det än blir bara rinner av dem ... tack för ett bra program

Ali Fegan: Tack för att du tittar.

Mia: Vem flyger om inte sjöfartsverket kan och norrmännen är upptagna?

Ali Fegan: Bra fråga. Ambulanshelikopter finns ju i området och vad jag förstår anlitas också ett privat bolag ibland. 

Lasse FL / FRÄD: Mycket bra reportage. Den intervjuade Mowgly Hallehn har ju en bakgrund i Försvarets helikopterverksamhet, med räddningsberedskap med Vertol-helikoptrar. Jag har aldrig hört talas om passivitet av nämnda slag från den tiden. Det måste vara ett attitydsfel som han i sin ställning måste ta tag i.

Lars-Göran Svensson: Mitt intryck är att han inte gillar vad som hände. Men är hårt pressad av sina besättningar – och måste ställa upp bakom dom. 

P: Så Search _and_ Rescue (SAR) gäller bara till sjöss för SjöFv's helikoptrar, eller? Och bara Search till fjälls?

Lars-Göran Svensson: Sjöräddning är search and rescue. Flygräddningen är bara search. Med undantaget för militär flygverksamhet där uppdraget är att både söka och undsätta. 

Peter: Hur vet ni att de har brutit mot LOU när inte Konkurrensverkets utredning är klar än?

Lars-Göran Svensson: Den första Upphandlingen bedömdes av förvaltningsrätten som ett brott mot LOU. Hur det går nu – vet vi självklart inte. Ursäkta  om jag var oklar på den punkten

Svensson: @21:28 Ali, Sjöfartsverket(JRCC) lokaliserade ju faktiskt flygplanet. Resursen som gjorde är ju därmed egal. Kunde lika gärna varit en ambulanshelikopter eller annan enhet som befunnit sig i området. Alla flygande enheter har en skyldighet att bistå i flygräddning om så anmodas. Ni verkar skifta fokus från oegentligheterna i upphandlingen till bereskapsläget i Sverige, stämmer det?

Ali Fegan: Antar att du anser att Sjöfartsverket gjort sin del efter lokalisering. Polisen bad ju om hjälp men kunde inte få den av de orsaker vi visade i programmet. Det kan ju inte rimligen kallas fungerande samverkan. Vi tyckte det var intressant att titta på hur det gick för helikoptern i dess första skarpa uppdrag i fjällmiljö (arktiska förhållanden). Vi kommer med stor sannolikhet återvända till upphandlingen och de pågående utredningarna. 

Cege: Hej! Ni gör det bästa programmet på Svensk TV. Hur kan man se tidigare program?

UG – Moderator: De tidigare programmen från 2016 finns på svtplay.se eller på svt.se/ug Där finns de tillgängliga fram till en månad efter säsongens sista avsnitt. Mvh / Staffan

m.n: Vart finns de andra fyra baserna utöver Umeå?

Lars-Göran Svensson: Göteborg, Ronneby, Norrtälje. Och Visby som åter tas i drift nu i april efter att ha legat i malpåse sen 2013 på grund av utbildningen på de nya helikoptrarna 

Torbjörn: Peter och Lars Göran. Konsekvenserna för bryta mot LOU är ett upphandlingsskadestånd på max 10% av kontraktsvärdet. Vilket blir allt vanligt att man kalkylerar med. Sen skall prestationer återgå. Men det kan man ge många anledningar till att slippa. Så det är mest troligt det blir ett upphandlingsskadestånd men att kontraktet kvarstår. Att leverantören skulle tvingas ta tillbaka helikoptrarna och göra om upphandlingen finner jag osannolikt. 

Lars-Göran Svensson: Kommer inte att hända något av detta eftersom det gått för lång tid. Konkurrensverket kan bara rikta kritik mot upphandlingen – men inte göra något annat. 

Julius: Finns det nån flygsimulator för träning? En timmars aktiv flygning i månaden verkar vara väldigt lite flygtid

Lars-Göran Svensson: Cirka en timma om dagen. Och man tränar i simulator i Italien ett par gånger om året – om jag är rätt underrättad. 

Erik J.: Hej UG. Jag har en fråga: Var man vid 1. lokalisering ”säker” på att det inte var personer / besättning vid flygvraket, eller i närheten efter styrten? D.v.s. att någon kunde ha hoppat i fallskärm.

Ali Fegan: Man gjorde tidigt bedömningen att det sannolikt inte fanns överlevande. Men Polisen ändrade sig senare under natten/tidig morgon. Senare under dagen förstod man att det inte fanns några sådana möjlgheter.

Biggles: Menar du att SAR besättningarna pressar chefen..? Är alla odugliga och inkompetenta?

Lars-Göran Svensson: tror inte chefen riktar kritik mot sina piloter i uppdrag granskning. 

Peter: Vad menar du med den första upphandlingen? Hur många upphandlingar gjordes? Är det en som bröt mot LOU och när de straffades för det så gjorde de en till? Den upphandlingen som ledde fram till dessa helikoptrar – bröt den mot LOU? Det blev visst lite rörigt det där men jag vill gärna få det korrekta svaret.

Lars-Göran Svensson: Den första stoppades av Förvaltningsrätten och Sjöfartsverket drog tillbaka upphandlingen före dom. Den andra ledde till en dom där Sjöfartsverket fick bakläxa. Den tredje gick igenom – konkurrenterna gav upp sa dom till oss. 

Tvärtutan: Ligger det nån sanning i att helikopterköpet inte är förankrat av regeringen?

Ali Fegan: Man hade informerat Näringsdepartementet så Regeringskansliet var ju informerat men om dåvarande statsråd var korrekt informerad av sina tjänstemän kring kontraktsskrivning. Bland annat det utreds nu av Konstitutionsutskottet.

m.n: När drar kommungranskarna igång igen?

UG – Moderator: Det är ännu inte helt klart. Men har ni några tips riktade till kommungranskarna kan ni skriva till kommungranskarna@svt.se Mvh/ Staffan

Mr K: Hur har helikoptrarna fungerat utöver de fel som ni har nämt i programmen? Räddar de några liv eller är det så dåligt som ni säger?

Ali Fegan: AW 139 har ju haft en hel del tekniska problem men naturligtvis har Sjöfartsverket gjort lyckade insatser. Vi valde att titta på denna eftersom det var första skarpa insatsen i fjällmiljö (Arktiska förhållanden.)

Tobias: Att man väljer att inte flyga ut fjällräddarna på natten är klokt. Om man är färdig med uppdraget ska man återgå till basen så att man kan göra det som man ska: Vara beredd på att rädda liv. Flyga ut folk till en krater är inget som man ska göra, det gör andra gladeligen. Om det en timme senare behöver räddas folk från en båt som sjunker, så kan jag tänka mig en helt annan infallsvinkel: Här flyger sjöfartsverkets nya helikopter folk (som kunde gjorts av ett privat bolag med mindre helikopter) samtidigt som tre personer drunknar i skärgården! Beslut fattades av de som var på uppdrag och dessa kan och ska granskas efteråt, av de som har kompetensen... Så är det alltid, både om det går bra eller dåligt.

Lars-Göran Svensson: Men när Sjöfartsverket behövde hjälp – där ställde alla andra upp. Och Sjöfartsverket hade den mest lämpliga helikoptern när polisen behövde hjälp. 

Risken/chansen att den händer nåt i Östersjön... ja det hade gått 40 dagar sen förra larmet när flygkraschen inträffade

Tvärtutan.: Tack för en mycket bra programserie.

UG – Moderator: Tack för att ni tittar!

P: Gick inte den norska helikoptern som vi såg på filmen från F21-planen ned vid nedslagsplatsen?

Lars-Göran Svensson: Den var 5 meter över marken. Men kunde gått ner rapporterade man. 

Lars-Göran Svensson: Sjöfartsverket lyder under Näringsdepartementet

Lång-Johan: Visst var det helt OK att två F16 hittade haveriplatsen. Mörker, svinkallt, bra sikt och ett varmt vrak och utmärkta mörkercensorer. Uppdraget enligt lagen klart. Sedan att resten är pinsamt är ju desto värre.

Ali Fegan: Tack för att du tittar!

Bottenviken: SAR helikoptrarna är en relativt ny verksamhet för Sjöfartsverket. En annan viktig verksamhet är isbrytning. Som ju också göres i ”Skandinaviska, ja rent av Arktiska förhållanden”... Har ni funderat på att undersöka hur detta bedrivs? Det verkar drivas som om det vore ett företag med vinst/förlust trots att det är pengar som kommer från sjöfarten/industrin? Om ledningens visade attityd till era frågor, så kan man undra om det finns fler exempel på underligheter i Sjöfartsverkets verksamhet?

Ali Fegan: Mejla mig gärna om du har information om detta: ali.fegan@svt.se

SAS: När KBV köpte sin flygplan var väl försvarets materielverk inblandade om man läser om deras flyg, hade inte sjöfartsverket det kravet eller hänger det ihop med att KBV huserar under försvarsdepartementet. Det är ju ändå statliga (våra) pengar!.

Lars-Göran Svensson: Sjöfartsverket lyder under Näringsdepartementet

Biggles: Är det verkligen sjöfartsverket som ansvara för fjällräddningen? Är det inte polisen? Vad menad med FRÄD?

Lars-Göran Svensson: FRÄD är den militära flygräddningen. Där man lovat att både söka och undsätta militär flygpersonal – överallt i Sverige, även i fjällen. För det betalar försvaret drygt 50 miljoner om året. 

UG – Moderator: Nu är det tio minuter kvar av chatten! Har ni några frågor ni inte fått svar på är tiden nu inne!

Petter: Vore intressant att läsa utredningen som du Ali refererar till i tidigare inlägg om SAR som gjordes 2012 där man förordar Kustbevakningen och Försvaret. Finns den att tillgå? Tack för mycket bra grävande journalistik, vi har nog inte hört det sista om detta.

Ali Fegan: Den heter Maritim Samverkan, utredare var Jan Hyllander. Finns att googla fram. 

Tobias: Lars-Göran: Att det var 40 dagar sedan senaste larmet betyder ingenting, när det händer så händer det, tidsfaktorn kan man bara titta på i efterhand, det borde du väl förstå?

Lars-Göran Svensson: All räddningstjänst bygger på nån form av riskkalkyl. Annars skulle det stå en ambulans eller brandbil i varje kvarter. 

Skattebetalare: Varför Pressar ni inte ansvariga politiker i frågan? Vem är det som tillsätter generaldirektörer, politiker naturligtvis. Ni kan ställa hur många frågor som helst till dom ansvariga på sjöfartsverket och få hur dumma svar som helst. Men lönen kommer varje månad om inte politikerna gör något.

Ali Fegan: Tack för att du tittar. Och ja du har rätt det finns ett poilitiskt ansvar och frågorna ska ställas. Det blir aktuellt när utredningarna är klara kring helikopteraffären. 

Sören: Vem bekostade Sjöfartsverkets helikoptrar? Sjöfartsverket finansieras väl annars av handelssjöfarten?

Lars-Göran Svensson: Sjöfartsverket är till stor del avgiftsfinansierad. Men pengarna räcker inte, man har fått en miljard extra under tre år av staten. Och man får en stor del av helikopterverksamheten betald av staten och förvaret. Endast en lite del betalas av handelsjöfarten

Andreas: Borde Sjöfartsverket ha en till bas med helikopter i Norrland? Det var ju en lång flygning från Umeå att hinna fram som primära resursen. Var borde den basen finnas i så fall?

Lars-Göran Svensson: Vet inte, det finns säkert dom som kan räkna ut den optimala platsen. Men i Gällivare finns ju plats...

UG – Moderator: Då är klockan tio och chatten är slut. Tack för att ni tittade och för att ni var här och skickade era frågor till oss. Chatten går att läsa i sin helhet på svt.se/ug inom kort. På återseende nästa vecka!

Lars-Göran Svensson: Tack för ikväll. Maila gärna ytterligare tips och synpunkter på

lars-goran.svensson@svt.se

Lojfen: Hur kommer det sig att ni inte tagit reda på hur snabbt de är iväg i normalfall??? Ganska insatt och vet att det ofta är under 15 min.Bör ha varit en orsak vi inte fick veta. Ni nämner givetvis inte heller när de åker på larm på isolycka i så dåligt väder att inga andra enheter kan lyfta. Avisningen fungerade tydligen. Och startade dessutom snabbt. Det blir ju givetvis inte bra tv och det kan man ju förstå. De som arbetar på dessa helikoptrar är mycket proffesionella och vill verkligen rädda människor i nöd, Beklagligt att ni fått dem att framstå som ett gäng inkompetenta hobbypiloter. 

Ali Fegan: Som vi berättade så funkar ju avisningen på 3 av 7 helikoptrar. PÅ resterande 4 inte. Det kan ju inte vara OK på ett system som var så viktigt för valet av helikopter. Jag är helt säker på att besättningarna är personer som gör sitt bästa men det är ju en viktig fråga om det är så att träning och utbildning är bristande, det påverkar ju uppenbarligen möjligheterna i insatser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Helikopteraffären

Mer i ämnet