- Konkurrensverket konstaterar att Sjöfartsverket brutit mot lagen om offentlig upphandling (LOU). Både mot likabehandlingsprincipen och öppenhetsprincipen, två portalparagrafer i LOU. Man behandlade helt enkelt inte alla leverantörer lika. Konkurrensverket är också starkt kritiskt till att det saknas dokumentation vad gäller de många resor ledningen gjort till den italienska tillverkarens fabrik – innan den offentliga upphandlingen.
LÄS MER: Helikopterpiloternas övertidsersättning kostade 52 miljoner
- Konstitutionsutskottet tittade närmare på de privata mejlen i affären, både hos Sjöfartsverket och näringsdepartementet, men framförallt på Uppdrag gransknings avslöjande att Sjöfartsverket tecknat avtal med Agusta Westland innan riksdagen fattat beslut om att tilldela myndigheten pengar för affären. KU konstaterade att Sjöfartsverket brutit mot både Budgetlagen och Regeringsformen. Kritik riktades mot dåvarande ansvarig minister Catharina Elmsäter-Swärd som ansvarade för näringsdepartementet, som i sin tur ansvarade för Sjöfartsverket.
- Justitieombudsmannen utredde hanteringen av privata mejl, fördröjandet av utlämnande av allmänna handlingar och brister i diarieföring och dokumentation. JO skriver att både Sjöfartsverket och näringsdepartementet förtjänar ”allvarlig kritik” för sin hantering. JO är också kritisk mot att myndigheten hävdat att offentlighetsprincipen är kontraproduktiv i samband med granskningen. Sammantaget menar JO att förtroendet för myndigheten riskerar att skadas allvarligt.
LÄS MER: Detta har hänt – Helikopteraffären
- Riksenheten mot korruption inledde en förundersökning gällande grov trolöshet mot huvudman och grovt mutbrott. Utredningen lades ner i vintras. I sitt beslut skriver åklagaren: ”På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta gjort sig skyldiga till brott”.
- Riksrevisionsverket har i flera år pekat på brister i ledning och styrning, bland annat när det gäller upphandlingar. Man är också kritisk mot skenande kostnader inom helikopterverksamheten som bland annat beror på undermåliga avtalsskrivningar med besättningarna.