Henrik Bergsten, redaktör, Ali Fegan och Axel Gordh Humlesjö, reportrar. Foto: svt

Läs chatten om reportaget En skola för alla

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Chatten är nu stängd men det går fortfarande att läsa den. Det är reportrarna Ali Fegan och Axel Humlesjö och redaktören Henrik Bergsten som chattar med tittarna om reportaget En skola för alla.

Lorenzo Gallo Varberg: Älskar er! Tack för att ni finns, ert program är ensam värt tv avgift.

UG – Axel: Stort tack!

UG – En skola för alla

blivande sossemamma: Våra tre barn går i en annan friskola i täby, vi fick skriva under ett papper om att de inte haft resursinsats på förskolan, plus att de kollade av dem under ett obligatoriskt samtal innan vi fått plats. Om vi skulle mörka en tidigare resurs kan eleven enligt pappret bli avstängd. De låter också elever gå om årskurser istället för att ge resurs, ett tillvägagångssätt som enligt andra lärare är omodernt. Detta också i förskoleklass, där det inte finns kunskapskrav. En jämlik skola är borta.

UG – Henrik: Intressant. Hör gärna av dig till oss på granskning@svt.se om du vill lämna mer information.

UG – Moderator: Välkommen till Uppdrag gransknings chatt. Nu är Ali, Henrik och Axel på plats.

Richard Wreder: Suprise, suprise... Vore det inte vettigt att låta kommunen sköta antagningslistorna till alla skolor i deras kommunen?

UG – Henrik: Det förslaget har jag sett att många verkar tycka är en god idé.

Sanna: Hej,nyfiken... de fiktiva barnen – bytte ni, när ni granskade, så att pojken ibland var den ”duktiga” och flickan den den studietrötta? Detsamma undrar jag när det gäller pappornas namn/bakgrund. i så fall, såg resultatet annorlunda ut? har ni granskat små priva skolorna också?

UG – Axel: Vi hade flera olika identiteter på både föräldrarna och barnen men samma bakgrundshistoria varje gång. Pojken hade problem, flickan var ambitiös.

Ja, flera av dom som sa nej var små skolor.

Helene: Den här sållningen pågår även i dom kommunala skolorna det borde också granskas. Skillnaden här är att man har skolplikt som kommunala skolor inte kan välja bort dom. Däremot så exkluderar dom och mobbar ut oönskade elever. Ska ni granska det med ? Isåfall har jag ett klockrent exempel från Stenungsunds kommun

UG – Axel: Maila mig tips axel.humlesjo@svt.se

Tea: Varför vilseleder ni tittarna med att inte informera om att Alejandro, som vill börja i Milstensskolan i Täby, bor mer än 15 km bort i en annan kommun? Är inte Täbys skolor i första hand för barnen i Täby?? MVH Tea

UG – Ali: Själva grundtanken i det fria skolvalet är att man ska kunna byta skola till den man vill. Vissa friskolor har utvalskriterier enligt närhetsprincipen. Milstensskolan är inte en sån skola. Dit ska man kunne söka var man än bor.

Lärare: Ni gör mig heligt förbannad! Era metoder och de vinklingar ni gör är absolut INTE till gagn för våra elever. Jag arbetar på en av de skolor ni har med i er undersökning. Er version rimmar mycket illa med verkligheten på vår skola, där alla elever är välkomna, oavsett hudfärg, namn, kön eller behov. Vi arbetar inkluderande och i nära samarbete med elevernas föräldrar för att skolan ska bli den stimulerande lärmiljö alla barn har rätt till. Det är kränkande mot oss som arbetar på skolan, mot alla våra elever och föräldrar som ideellt arbetar för att göra vår fantastiska skola ännu mer fantastisk, att bli omnämnd i detta sammanhang! I min klass finns flera elever med adhd, dyslexi och koncentrationssvårigheter men med massor av vilja att lära, undersöka och upptäcka – med rätt stöd! Där finns även elever som har andra ”speciella behov” dvs de som har lätt för att fokusera, läsa, skriva och räkna . En härlig blandning av individer som tillsammans med oss vuxna i skolan skapar lärande!

UG – Henrik: Det låter bra att ni har en bra skola som tar vara på alla elever. Tack för synpunkterna.

Hanna: Riktigt bra jobbat av er, skönt att sådant tas på allvar. Alla är vi ju lika, fattiga eller rika och alla ska ha samma förutsättningar. Helt otroligt hur skolorna kan bete sig så idiotiskt till!

UG – Henrik: Roligt att du uppskattar vårt arbete.

Stefan Olsson : När ska ni granska kommunala skolar och deras kösystem. Er typ granskning sker även i den kommunala skolan. Tack

UG – Ali: Gärna tips! ali.fegan@svt.se

Kaj Baunsgaard: Bra jobbat

UG – Ali: Tack!!

Ragna Engqvist: Hej Uppdrag Granskning, har hört på nyheter och radio om ert program hela dagen, viktig information :) För mig är det inte något nytt...Då min äldsta dotter, nu 25 år, skulle söka gymnasium och valde en friskola i Norrort Stockholm, var de INTE intresserade, då Maria haft hjälp av speciallärare och ibland räknat matte i liten grupp. Vi ombads skicka in papper från skolsköterska och kurator om Maria. Jag blev så f-d och valde att prata med min dotter om det hela.. .Vi valde bort den skolan. Med vänlig hälsning Ragna Engqvist

UG – Axel: Låter mkt dåligt! Skicka gärna tips till mig på axel.humlesjo@svt.se

Föräldrer: Ansvariga såsom minister Björklund och chefen för Friskolornas riksförbund uttrycker förvåning och bestörtning över sorteringen. Helt ärligt – bedömer ni att det finns någon som helst trovärdighet i det? Detta har väl all normalbegåvade människor begripit från första början?

UG – Henrik: Jag tror många känner förvåning över det man hör och ser i kvällens program.

Marlene: Finns det nån lista på de skolor ni undersökt?

UG – Axel: Dom skolor vi namnger är dom skolor som är med i reportaget. Resterande skolor publicerar vi inga namn på utan vi valde att fokusera på dom 7 exempel som du just sett.

Eva : Skämt med skolinspektionen! Skolan har gott om tid för att förbereda sig inför besöket och visa en bild som nöjer skolverket!

UG – Henrik: Ja, inspektionerna brukar vara schemalagda. De metoder vi kan använda oss av är inte tillgängliga för Skolinspektionen.

Suss: Ärr det bara på friskolor som man väljer ” fina” barn i första Hand?? Händer det aldrig i kommunala skolor??? Har ni kollat upp det????

UG – Axel: Det är två olika regelverk så det är svårt att granska på liknande sätt men nu har vi fått flera tips på kommunala skolor så vi ska titta på det.

Stefan Olsson : När ska ni granska kommunala skolar och deras kösystem. Er typ granskning sker även i den kommunala skolan. Tack

UG – Henrik: Det kan vara ett uppslag för kommande program. Vi tar tacksamt emot alla tips vi kan få.

Johan: Skulle en genensam kö till alla friskolor kunna vara något? Om man nu tycker att man behöver friskolor.

UG – Axel: Ja, ett förslag är att man kan ha ett mer centralt system.

ADHD-farsa: Vi har en grabb med ADHD, som vi fått kämpat hårt med och lagt ner tusentals timmar själv för att han skulle kunna utvecklats bland sina ”normala” kamrater. Allt detta kraschade den dag en ny grabb kom till klassen med stökig bakgrund, på 3:e dagen kom vi på honom och vår son att stjäla ur sin mammas handväska, så jag håller faktiskt med rektorn Sivers som nu fått hela sitt liv ruinerat av er. Sen haltar era jämförelser allvarligt mellan eleverna, och alla snygga kameraåkningar och klipp i dolda videos pekar i en helt annan riktning. Att säga att flickan fick ok i 27 av 50 för att sen säga att pojken fick nej vid hälften betyder ju 25 av 50, alltså fick flickan +2 från pojken med dåliga betyg, hur fan kan ni hålla på ett sådant sätt. Det här var inte journalism, och att sen haussa upp detta med att släppa utvalda delar till annan press 24 tim innan programmet sänds för att få så bra bevakning som möjligt var en stor flopp. En gång var ni bra, nu ligger ni lägre än skvallerpressen, fy !

UG – Henrik: Beklagar att er son fick problem. Men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du håller med von Sivers om.

Perry: Hej ville bara tacka för ett fantastiskt men samtidigt sorgligt avsnitt. Tur att ni finns. Keep up the good work.

UG – Henrik: Tack, Perry.

SoStina: Föga förvånande, men så viktigt! Jag blir så arg att jag gråter. Vad hände med att alla barn ska ha samma rättigheter och få samma chans? Tack för ett bra reportage.

UG – Henrik: Tack för att du tittade.

Hata polisen och politike: Vasa real i Sthlm väljer också bort elever som är stökiga å går inte det så skickar man dem till andra skolor

UG – Ali: mejla gärna: ali.fegan@svt.se!

Inga : Hej! Jag skulle vilja veta hur långt tid det var mellan samtalen till kastanjeskolan i Malmö.

UG – Axel: 2 dagar mellan samtalen.

Förskolläraren: Varför fokuserar ni ofta på grundskola i denna typen av granskningar. Jag har tidigare kontaktat er och uppmanat er att granska friskolornas förskolor där ni lär se stora barngrupper, bristande säkerhet och en godtycklig kö. För att inte tala om den ekonomiska åtstramningen. Förskolan är starten för det livslånga lärandet men det är istället början till välfärdsstatens nedmontering.

UG – Henrik: Självklart är det också intressant för oss.

Jay: Hej! Bra program. Tanken slår mig dock att hela livet ser ut som ni visar, dvs bra namn, betyg och bakgrund gör att du går före. Till vilken grad är det tillåtet? Mängder av jobb, Lågavlönade som högavlönade, tillsätts genom helt andra principer än enbart lämplighet. Min fråga lyder alltså, när är det motiverat och tillåtet att att släppa personer före i kön?

UG – Axel: Vad gäller barn så borde det iaf enligt mig vara helt olagligt även i fortsättningen.

Rana: Som vanligt : ett slående program! Tack! Jag har en fråga: tror ni att det ser ut på det viset inom andra konstutioner?! Bostadsmarknad?arbetsmarknad? Mm

UG – Henrik: Svårt att svara på. Men visst har annan media visat att ex lägenheter i allmännyttan inte alltid tilldelas rättvist?

Magnus: Varför denna indignation, friskolereformen hade ju till syfte att sortera, de som kan växla sig bort från en fallande skola fick chansen. Varför måste friskolorna ha en begränsning i antal elever?

UG – Axel: Jag har själv gått på 2 friskolor som var bra så indignationen handlar om att alla borde få den chansen. Inte bara dom ”fina” eleverna....

Älskar Janne: Tack för ett fantastiskt program. Jättebra

UG – Ali: TAck själv för att du tittade!

UG – Ali: TAck själv för att du tittade!

Älskar Janne: Tack för ett fantastiskt program. Jättebra

UG – Ali: TAck själv för att du tittade!

GBGÖa: Ett tips! Låt kommunen ta hand om kösystemet för friskolorna, så kan det bli mer rättvist..

UG – Axel: Det finns faktiskt sånna idéer bland politikerna....

Föräldrar till fd elever: Ha Skolinspektionen överhuvudtaget gjort nåt tillsyn av eller granskat Profilskolan eller Första Sportskolan som den hette för bara några månader sen? Det tvivlar jag på. För som jag har hört av föräldrar och elever som går i den skolan finns endast 3 lärare i hela skolan, av vilka endast en är behörig. 3 lärare på en högstadieskola som undervisar alla skolans ämne. Ingen av lärarna som undervisar kärnämnena är behöriga, sades det. Detta är skandal utan motsycke. Dags för en oanmäld inspektion, tycker vi. Varför jagar och stänger Skolinspektionen 'bra' skolor medan 'dåliga' skolor som profilskolan och liknade tillåts fortsätta år efter år utan tillsyn eller granskning?

UG – Henrik: Skolinspektionen har gjort tillsyn på Första Sportskolan som den hette förut. Går att läsa via inspektionens hemsida.

Skolpappa: Bra program, tyvärr så är det inte förvånande. Min erfarenhet från privat dagis och från sjukvård i priva regi uppvisar samma mönster – genom att välja ut rätt ”kunder” kan man minska risken för oönskade kostnader.

UG – Axel: Låter väldigt illa. Skicka gärna tips axel.humlesjo@svt.se

Cecilia : Jag tycker att det är väldigt bra att UG. finns som ett granskande program, att belysa de saker som inte fungerar i samhället. Det jag tycker att tråkigt med det visade programmet är att man gärna benämner friskolor som en enad enhet, vilket inte är fallet. Det finns bra friskolor som fungerar och det finns dåliga friskolor, precis som det finns bra/dåliga kommunala skolor. En intressant fråga att ställa: varför söker sig eleverna till friskolorna? De kanske behövs ett alternativ...

UG – Henrik: Så är det förstås.

Johan: Björklunds svar på hur man ska lösa detta är alltså att låta skolinspektionen få använda sig av tuffare metoder. Kanske dags för er att söka dit? Känns inte så troligt dock att det blir verklighet. Tack för bra program som visar en av farorna med det fria skolvalet.

UG – Axel: Tack! Något måste iaf göras. Insynen i friskolevärlden är väldigt bristfällig.

Jay: Mycket välbehövligt program. Har ni överhuvudtaget stött på exempel där allt faktiskt är enligt lagen?

UG – Henrik: Jodå, exempelvis Vittra Lidingö som är med i programmet ger plats åt båda barnen.

Johan: Som vanligt strålande program. Björklund säger att lagstiftningen är väldigt stark gällande detta men inte kommer dessa skolor att få något straff. Tycker ni att man då kan säga att lagstiftningen är stark då det är så lätt att förbigå lagen utan någon konsekvens?

UG – Axel: Det är väldigt svårt för skolinspektionen att bevisa att detta sker så jag tycker nog att det skulle behövas tuffare granskningsmetoder.

rektor: Har jobbat som rektor i en kommun i många år! Visst förekommer detta i kommunal verksamhet!! Rektor har ett enormt inflytande på vilka elever man tar in! Går alltid att säga att det är fullt men visst går det att stuva om i organisationen om man vill! Vinstintresset i privat verksamhet är påtagligt! Här gäller det att tjäna pengar! Mer kontroll och mer insyn!! Tack för ett underbart program!!!

UG – Henrik: Tack för vänliga ord, hör gärna av dig med tips.

Lotta: Som lärare har jag både i en friskola och i en kommunal skola pressats att sätta högre betyg än vad eleverna skulle ha. Kampen om meritvärden är ett problem för flera skolors överlevnad och kanske förklarar en del av detta. I den friskola jag arbetar i nu är det inte alls så och det är så skönt!,

UG – Ali: Skönt att höra!

Janne Josefsson är bäst: Vad sa Björklund mera än det man fick se i programmet ?

UG – Axel: Det var en väldigt kort intervju så det sas inte så mycket mer.

Anders M: Lysande! Ännu ett fantastiskt program. Jag är helt matt....

UG – Axel: Tack! Fortsätt titta!

Jonas: Ett jättebra program, som alltid.. Arbetar själv som lärare i en kommunal skola.

UG – Axel: Har du upplevt detta?

Kristina: Inte förvånad men förbannad över friskolornas sorterande. Värst är deras sk ursäkter och uppenbara lögner när ni konfronterar dem. Tack för ett viktigt program – fortsätt gräva i detta!!

UG – Axel: Vi fortsätter. Fortsätt tipsa oss!

Horza: ”Vi har testat ett femtio-tal friskolor runt om i Sverige. Många står upp för en öppen skola, men långt ifrån alla. På 27 skolor har den ambitiösa flickan via mail eller telefon fått plats eller fått höra att det finns goda möjligheter. Men när vi sen hörde av oss om Alejandra eller Jockes pappa så har det i hälften av fallen låtit helt annorlunda.” Direkt citerat ur avsnitten. En särskilt stor skillnad var det alltså inte. Nog för att det finns förjävliga skolledare, men det här programmet har inte bevisat att det är friskolornas fel, när ska man göra en likadan undersökning i kommunala skolor?

UG – Henrik: Vad som är stor skillnad finns nog väldigt olika syn på. Särskilt om du frågar ett barn som blir bortvalt.

mamma: Hur öppen måste man vara om hur barnet är och vad barnet har för svårigheter, när man söker in på friskolor? Brukar det finnas frågor ang dysfunktioner som ska fyllas i?

UG – Axel: Det är svårt. Man vill ju vara ärlig som förälder för att skolan ska veta vilka utmaningar ens barn har. Känns ju dumt att man ska behöva skryta om sitt barn för att få plats.

Vill veta mer: Går det att få lista över alla skolor ni tittade på i er granskning? Och i så fall hur resultatet blev? Tack för ett bra program!

UG – Henrik: Vi namnger bara skolorna som är med i programmet.

Lotta: Tack för ett bra program! Bara en sak är lite trist och det är när man talar svepande om ”friskolorna” . Många friskolor har inte vinstintresse och beter sig inte så. Jag arbetar själv på en bra friskola.

UG – Ali: TAck för att du tittade!!

Lotta: Tack för ett bra program! Bara en sak är lite trist och det är när man talar svepande om ”friskolorna” . Många friskolor har inte vinstintresse och beter sig inte så. Jag arbetar själv på en bra friskola.

UG – Ali: TAck för att du tittade!!

AdhdÖrebro: Är så jäkla upprörd – hela min tid som tonåring och barn spelades upp. Som ung med adhd är detta ett faktum och har lämnar mig med en känsla av att behöva bevisa för omgivningen att jag duger efter år av utlastad ur klassrum och annorlunda behandling i jämnförelse med andra barn. Allt pga av andras okunskap – kämpa på alls adhd vänner, det blir bättre! Kärlek och respekt

UG – Ali: TAck för att du tittade!!

Anders Lundin: Rösten i inslagen är väldigt lik min egen. Vem gjorde rösten?

UG – Henrik: Det är Ali Fegan som spikar.

Kalle : Hej! Var ordningen i vilken ni frågade skolorna om plats alltid så att ni inledde med förfrågan om den flitiga flickan? Tack för ett viktigt program.

UG – Henrik: Ja, vi tog första kontakten till ett 50-tal skolor som flickans pappa.

Nicolas: Bra reportage!! Hoppas detta följs upp av Skolinspektionen, så att dessa friskolor rättar sig efter lagen, eller tvingas stänga. Som sagt, bra avslöjande reportage!!

UG – Axel: Jag tror att myndigheterna kommer att ta tag i detta. Vi har fått indikationer på det.

fille : Skolan bör lära av förskolan där är alla välkomna med små barngrupper!

UG – Axel: Det är så det ska va!

Insatt: Det här förekommer i kommunala skolor också där resurskrävande elever slussas runt mellan rektorerna och där man hävdar att man har fullt. Men det är inte rektorernas fel, dem är en bricka i spelet där skolan inte ges resurser för att mötta alla barns behov.

UG – Henrik: Extra resurser till elever som behöver stöd är förstås en utmaning för alla skolor.

Fröken: Precis såhär är det, och vi som jobbar på kommunala skolor får ta emot alla elever, även de som är ledsna för att ha blivit bortvalda från friskolor. Bort med alla oseriösa friskolor som vill plocka russinen ur kakan.

UG – Ali: Det finnsmånga friskolor som tar ett stort ansvar också men jag håller med. Vi har pratat med många ur skolvärlden som vittnar om samma sak som du beskriver.

Eva : Helt rätt bild som ni visat! Skolorna sorterar också personalen, de som är ”nära kompis” med rektorn får bättre lön och villkor! ... gör de så med personalen kan de lika väl göra så mot stackars elever som inte är som alla andra! Flera granskningar, tack!

UG – Henrik: Det låter inget vidare. Tack för att du tittade, Eva!

pappa: Hej. Tänker ni ta upp frågan om de skolor som slipper säga nejtill elever, men som har div antagningsprov? Tänker på skolor med sådan inriktning att det inte passar alla sorters elwver. Musik, engelska mm.

UG – Henrik: Skolor får ju ha antagningsprov till exempelvis en musiklinje med riksintag.

Nilla: Många kommunala skolor gör också urval och vill inte ha barn med särskilda behov. Speciellt inte nu när ersättningen har minskat för dessa elever i Sthlm. Har ni tittat eller planerar att undersöka de kommunal skolorna?

UG – Ali: Tack!

magnus: Hej! Jättebra granskning som vanligt

UG – Ali: Tack!

hasse stockholm: Blir det inte svårt som journalist att sita tyst mellan inspelning och sändning, vill ni inte bara skrika rätt ut?

UG – Ali: Tack!

Anki: Jag jobbar som lärare på en kommunal skola. Under årens lopp har det inte varit ovanligt att vi fått elever från friskolor där man uppmanat föräldrarna att byta till den kommunala skolan med hänvisning att dessa (min skola) skulle ha större resurser. Elever med grav dyslexi har fått höra att de inte passar för skolformen och därför bör byta, de själva har ingen möjlighet att göra anpassningar till elevens svårigheter.

UG – Henrik: Känner igen din beskrivning, Anki. Hör gärna av dig med tips till oss.

förälder: En lärare på friskola hymlade inte med att de var vinstdrivande och det var deras goodwill det handlar om. Skolan ifråga klarar inte svaga ungdomar av eftersom det är högt tempo. Tack för ni finns

UG – Henrik: Tack för att du tittade.

Jan D: En elev börjar på en friskola och skolpeng betalas ut. Efter ett tag hänvisas eleven tillbaka till den kommunala skolan då friskolan inte har resurser att ta hand om eleven pga ex. ADHD. Detta sker kort tid in i terminen. Har hört att friskolan får behålla skolpengen och inte betala tillbaka den till den nya skolan, troligtvis kommunal. Stämmer det?

UG – Henrik: Skolpengen följer eleven.

Anders: Som förälder blir jag förstås bestört över det som framkommer i resultatet. Det som gör mig extra ledsen är att jag inte tror att rektorer är annorlunda jämfört med andra personer i Sverige. Föräldrar använder förstås det fria skolvalet för att välja bort skolor och ofta då på grund av de barn som går på skolan som de väljer bort. Värdegrundsproblematiken är såååå mycket större. Rektorer är förstås myndighetspersoner och det är allvarligt att de bryter mot Skollagen, men än mer allvarligt är det att många människor i Sverige har samma värdegrund som de rektorer som visades i programmet.

UG – Henrik: Tack för att du tittade ikväll, Anders.

Camilla: Hej! undrar om ”pappan till den stökiga pojken” hörde av sig INNAN ”pappan till den duktiga flickan” vid varje tillfälle ni undersökte friskolorna?

UG – Axel: Nej, alla skolor kontaktades först via mail av pappan till flickan med en förfrågan om det var någon idé att söka sig till årskurs 7.

Sedan hörde pojkens förälder av sig. Du kan läsa mer om metoden här: http://www.svt.se/ug/sa-gjordes-reportaget-en-skola-for-alla

Hannes: Har hon ni var i kontakt med i Göteborg som sa att deras skola aldrig skulle välja bort elever, men att hon visste andra friskolor i Göteborg som skulle det, förklarat varför de själva gjorde detta?

UG – Henrik: Ägaren Academedia hänvisade oss till en intervju med rektorn på Pysslingen i Täby, så vi har inte fått någon intervju med Vittra i Göteborg.

Weronika: Tack för en mycket bra granskning! Tror det är viktigt att följa upp med en jämförelse mot kommunala skolor och förklara likheter och skillnader för att den här granskningen inte ska kunna viftas bort. Hoppas ni har möjlighet till det.

UG – Axel: Vi tittar på det!

Rita: Fick flickan ok i 27 av 50 och killen i 25 av 50 eller hälften av 27?

UG – Henrik: Hälften av 27.

Mazdak: Blev inte särskilt förvånad när ”Jocke” blev nekad också – men var det lika ofta? Åter igen tack för ett enastående repotage! Systemfel...

UG – Ali: Alejandro blev nekad några fler ggr än Jocke. Tack för att du tittar!

UG – Axel: Vi får in flera chattfrågor från personer med insyn i dom granskade skolorna. Maila oss direkt istället med tips axel.humlesjo@svt.se

Geson: Stenungsskolan i Stenungsund är ett klockrent exempel på att skuffa undan elever som inte ”passar in” rektorn slutade när det blev ohållbart och fick en ny tjänst i grannkommunen. Allt tystades ned såklart.

UG – Ali: ali.fegan@svt.se mejla mig.

Josef Jansson : Bra program! Oerhört berörande. Hur bestraffas tex skolan i Täby?

UG – Axel: Eftersom fallen var fiktiva så tror jag inte det blir något straff.

Alexander I: JAG ÄLSKAR ER!! Detta var en av de bästa avsnitt ni någonsin har gjort! Rektorerna skämde ut sig till det grövsta! Sätt alla på plats! Alla som gör fel och missbrukar sina positioner och den makten som dem har. Uppdrag granskning<3

UG – Henrik: Det var snällt sagt, tack.

Tommie: Fick ni något svar från Minervaskolan i Umeå angående deras agerande?

UG – Ali: Ja och det redovisade vi i reportaget.

Ellinor : Ni är fantastiska!! Mycket bra jobbat! Fortsätt med det!

UG – Henrik: Tack, Ellinor!

Ola: Får man verkligen spela in med dold kamera, är det lagligt, och sedan visa i TV utan personens godkännande?

UG – Axel: Det får man. Men vi måste vara väldigt försiktiga med att använda den metoden. Får bara ske när allmänintresset är stort, som i skolfrågor.

[Inlägg raderat på begäran från person som har samma namn som inläggssignaturen]

UG – Axel: Tack!

Sanna Nyström, 20: Hej och tack för ett superbra reportage! Men vad som förvånade mig (som jag även kommenterat på er facebooksida) är den bild ni återger av friskolan som är en ren motsats till min egen. Min bild av friskolor är nämligen att mindre ambitiösa elever ofta samlas i skolorna och att friskolorna tar emot alla (=får skolpenning) men sedan inte bryr sig nämnvärt om prestationer, betyg och närvaro.(=fortsätter att få skolpenning). Kan detta vara en skillnad mellan grundskola och gymnasium tro? I mitt fall gick jag 1,5 år på Stockholms populäraste gymnasieskola, Nacka Gymnasium. Det var svinhögt intag, mål och kriterier. Jag blev sjuk under mitten av min gymnasietid och började sedan på Jensen Gymnasium där alla välkomnades, närvaron var katastrofal och många elever inte tillgodosåg sig utbildning eller godkända betyg. I bara min klass var det 3 stycken av ca 20 som kom färre än fem tillfällen per termin. Detta nonchalerades helt.

UG – Henrik: Låter som en tuff skolgång du har haft, tack för synpunkterna.

gymnasielärare: Missade om ni angav exakta tal i reportaget. I hur många fall fick flickan ja och pojken nej i en o samma skola/klass?

UG – Axel: Flickan fick positiva besked i 27 fall. I hälften av dessa var det helt andra svar till pojken.

David: Lite pinsamt att se hur ni framställer rektorn som avgick i slutet som värsta rasisten bara för att han inte vill ta emot en viss sorts ungdomar. I varje hem, varje lunchrum osv är språket på detta sätt. det är inte alltid politiskt korrekt. Vad förväntar ni er att en normal person gör när man har möjlighet att stärka sitt företags rykte, som man gör när man examinerar begåvade elever, gör för val? jag hade gjort precis samma sak, det händer hela tiden i yrkeslivet så varför inte i detta företag, för det är just det som privatägda skolor är.

UG – Axel: En skola – oavsett ägandeform – är något helt annat än ett privat företag. Detta är en offentligt finansierad institution som har till uppgift att skapa demokratiskt sinnade människor. Just därför får det här inte ske!

ck: Arbetar på en friskola som följer alla regler och lagar som finns, sluta generalisera!

UG – Ali: Klart det finns bra friskolor som gör rätt. Vi visade och sa just detta också. Tycker inte vi generaliserar.

A: Varför sålde Greger? Han var ju grym, skulle kunnat rädda svensk skola på egen hand kändes det som.

UG – Henrik: Hans val efter att ha blivit konfronterad med de dolda inspelningarna.

Dan Persson: De ytterst ansvariga för värdegrunderna som kommit fram i programmet, d v s företagsledningen, har inte berörts, vilket jag saknar. Det är väl ganska klart att friskolors huvudinriktning torde vara vinstintresse. Jag är ganska säker på att rektorer styrs av detta vinstintresse.

UG – Axel: Det är inte riktigt så enkelt. Även icke-vinstdrivande skolor har nekat den stökiga pojken. Tror vi måste söka andra, svårare förklaringar.

hejsan: blev det någonting konkret uträttat under granskningens gång? hur mycket är skolministerns bla, bla, bla värt? blir någon hemskickad utan lön, a-kassa och socialbidrag? är ungarna fortfarande dom stora förlorarna? roligt var det i alla fall.

UG – Henrik: Vi får se vad som händer framöver.

Sven: Ett av de bästa granskningar jag sett.

UG – Henrik: Stort tack, Sven.

Fereshteh: Tack för att ni finns. Tack

UG – Ali: Tack för att du tittade!

Louise: Ni med bråkiga barn kan väl välja en skola där det är stökigt så slipper vi med skötsamma barn få dessa i våra klasser. Det finns faktiskt barn som vill lära i lugn och ro!

UG – Henrik: De flesta barn gillar att lära sig saker.

Fereshteh: Tack för att ni finns. Tack

UG – Ali: Tack för att du tittar!

UG – Ali: Tack för att du tittar!

lisa: Har ni bara haft exempel där flickan har goda studieresultat och pojken har sämre? om så är fallet, har ni aldrig tänkt på att det behöver vara balans mellan flickor och pojkar i en klass och detta är anledningen varför flickan kommer in?

UG – Axel: Man får inte heller könskvotera i grundskolan. Tillståndet är tydligt.

Tim Andersson: Varför tror ni att lärarna gör som de gör. Jag går själv i en friskola i sexan och tyckte att programmet var intressant.

UG – Henrik: Svårt att svara på varför. Väldigt roligt att du tittade.

Josef: Hur straffas rektorerna och skolorna?

UG – Axel: Det återstår att se...

Pelle: Om man vänder på det, skulle ni själva vilja ha era ”normal” barn på en skola med ADHD barn, gangsta wannabe's osv om ni fick välja en skola utan? Tror inte det!

UG – Axel: Jag tror faktiskt det är bra att barn går på skolor med en stor blandning av olika elever. Så ser ju samhället i övrigt ut.

Lärare: Svara på mina kommentarer

UG – Moderator: Hej ”lärare” tack för att du deltar, vi kan inte se vilken kommentar som du har skrivit tidigare. Om den inte besvaras med tiden så kan jag bara rekommendera att du skriver den en gång till. Det är många frågor och för få som kan svara så det går inte att svara på alla frågor, tiden räcker inte till.

Katarina Fredriksen: Enastående reportage! Men jag tycker att ni borde granska skolan i Husby, husbygårdskolan. Det skulle bli ett bra reportage med intressanta saker!

UG – Henrik: Tack – och tack för tipset! Mejla gärna mig om du vill tipsa, henrik.bergsten@svt.se.

emelie: Tack för ett bra program. Måste dock säga att insynen i de kommunala skolorna är bristfällig också, även där ”väljs” barn med extra behov bort genom att hänvisas vidare för att skolans fina resultat inte ska sjunka eller för att skolorna inte klara av att ge dessa barn hjälp trots att skolagen säger annat.

UG – Axel: Detta är mkt intressant. Maila oss gärna med tips om du har konkret info axel.humlesjo@svt.se

ck: Öppen chat när ni bara kommenterar beröm??

UG – Henrik: Det är en hel del beröm ikväll, faktiskt.

Ingemar: Tack till er på UG! Bra jobbaat! Javisst, alla elever ska ha samma förutsättningar! Som f.d. speciallärare har jag/vi alltid tagit emot ALLA elever utifrån deras förutsättningar, aldrig förstått att man kan säga nej! Ert reportage talar om att det MÅSTE vara Statens ansvar att ta hand om våra elever och elevers utbildning, inte kommuners och definitivt inte friskolors. Nej! Dags att åter förstatliga skolan!!! Back to the State!

UG – Henrik: Då delar du åsikt med minister Björklund. Tack för att du tittade!

UG – Henrik: Då delar du åsikt med minister Björklund. Tack för att du tittade!

UG – Axel: Extremt mkt frågor. Hoppas ni har tålamod, vi svarar så gott vi kan.

Politikerna: Ni är demokratins pelare och jag hoppas att att public service får ännu mer plats i vardagen! Kommer ni att återkomma till dessa skolor och personer för att se ifall de håller vad de lovat? tack!

UG – Axel: Det är väl en bra idé? Greger von Sivers har dock lämnat skolvärlden....

Karin: Hej! I programmet framgår det inte om ni valde att låta flickan vara den som var ”stökig” och pojken den ambitiöse vid något tillfälle. Gjordes det inte och i så fall vad var i så fall motiveringen?

UG – Henrik: Det gjorde vi inte, vi hade ett likvärdigt upplägg genom hela undersökningen för att få jämförbara resultat.

Waldemar: Finns det något i lagtexten som kan ge höga viten till dessa skojjarskolor så kanske de börjar tänka om. Friskolorna kommer då inte kunna vara vinstdrivande om de inte sköter sig.

UG – Ali: Tror det högsta vitet är 50.000:-. Sen kan ju skolorna bli av med sina tillstånd också men det krävs mycket för att det ska inträffa. Senast var ett gymnasium i Tumba tror jag.

En fjortonåring : En sak jag störde mig på var att ni inte undersökte om det var ngn könsdiskriminering inbland. Varför var det bara pojken som hade problem och inte flickan? Det är ju inte alltid så att flickor har toppbetyg, dessutom undersökte ni inte om flickan skulle kommit in med en annan etnisk bakgrund eller religion. Vad skulle de säga om hon bar t.ex. slöja eller ngt i den stilen? Skulle vara tacksam för svar!

UG – Axel: Vi valde att ha samma bakgrundshistoria i alla fall för att få jämförbara resultat. Det finns brister i alla metoder och detta är ingen vetenskaplig undersökning. Det viktiga var att få fram: följs regelverket eller inte?

Isak: Jag känner att det råder lite förvirring kring ”resultatet” av ansökningarna. Hur många skolor kom pojken respektive flickan in på? Tack för ett bra program!

UG – Henrik: Tror det besvarats i chatten kanske, men 27 positiva svar till flickan och på 15 av dem var det negativt till pojken.

Hönsmamma: Jag frågar igen...var är aspekten hur STOR plats en elev tar???

UG – Henrik: Den frågan förstår jag tyvärr inte.

Anders Rapp: Som f.d. rektor i kommunal skola satt jag och kramade stolskarmen stenhårt och skämdes över mina nuvarande kollegors bortförklaringar. Nej, kommunala köer, ingen möjlighet att välja bort. Tack för reportaget! Jag är alldeles matt .....

UG – Axel: Tack!!! Det är bra att vara matt för snart är det läggdags :)

Waldemar: Finns det något i lagtexten som kan ge höga viten till dessa skojjarskolor så kanske de börjar tänka om. Friskolorna kommer då inte kunna vara vinstdrivande om de inte sköter sig.

UG – Ali: Tror det ligger på max 50 tusen. Sen kan skolorna bli av med sina tillstånd men det ska mycket till för det. Tror ett gymnasium i Tumba var det senaste exemplet på det.

UG – Ali: Tror det ligger på max 50 tusen. Sen kan skolorna bli av med sina tillstånd men det ska mycket till för det. Tror ett gymnasium i Tumba var det senaste exemplet på det.

UG – Ali: Tror det ligger på max 50 tusen. Sen kan skolorna bli av med sina tillstånd men det ska mycket till för det. Tror ett gymnasium i Tumba var det senaste exemplet på det.

Malin Kockum: Tack för bra reportage! Jag har en fundering... Min son sökte in till musikklass på en friskola i Västerås inför denna termin. Man annonserade och välkomnade nya elever (särskilt ville man ha fler pojkar) till skolan i vintras. Det är ju sångprov till den skolan och vi, hans föräldrar, tycker egentligen inte att så små barn ska behöva ”tävla” och jämföras och kanske inte ”räcka till”. Då min son sjunger mycket vackert och han så gärna ville börja musikklass gick vi till slut med på att låta honom söka. Han var nervös så att han mådde illa innan första sångprovet. Det var två sångprov, i det första fick barn provsjunga i grupp och i det andra individuellt. Vi satt och hörde genom dörren hur fint han sjöng det individuella. När han kommer ut är han förkrossad – lärarna genomförde också läsprov!!! Till saken hör att vår son ligger efter med sina läsfärdigheter, ingen adhd eller dyslexi, men läsningen går knackigt. Han kom inte in på skolan... Är det tillåtet att göra så här? Vänl. Malin

UG – Henrik: Låter anmärkningsvärt. Hör gärna av dig till mig, henrik.bergsten@svt.se.

Sinus: Funderade ni på möjligheten att ringa och fråga på bruten svenska om en duktig tjej kan få plats? Eller haft en duktig kille som exempel? Hade det blivit för rörigt i programmet att testa detta, eller varför gjorde ni inte det? Jag hade tyckt det hade varit intressant. Annars tack för ett mycket bra program!

UG – Axel: Det är en intressant idé. Vi ska utvärdera metoden imorgon och kommer ta upp din fråga.

Keke: Tack tack tack att ni finns och göra såna här reportage och avslöjar verkligen var de ruttna äpplena finns :)

UG – Axel: Utan era tips finns inget Uppdrag granskning.

Mio: Hej! Jag är elva år och blir riktigt förbannad när jag tittar på det här, över hur rektorer kan göra så här. Att man kan ta in en person före en annan pga betyg,bakgrund osv. Jag hade ingen aning om detta. Riktigt arg

UG – Ali: Hej Mio. Tack för att du tittar på våra program. Ibland blir man verkligen arg av hur det ser ut i verkligheten.

Tea: Till Ali: Fråga till ditt svar: ”Själva grundtanken i det fria skolvalet är att man ska kunna byta skola till den man vill. Vissa friskolor har utvalskriterier enligt närhetsprincipen. Milstensskolan är inte en sån skola. Dit ska man kunne söka var man än bor.” Du tror inte att rektorn tänkte ett snäpp längre än vad ni gjorde? Vilken kompis leker med Alejandro efter skolan, 15 km bort? Vilken bra krets kommer han in i när han inte har någon kompis på cykelavstånd? Tråkigt att ni inte kan lägga upp all information som är relevant. Fortfarande väldigt vilseledande enligt min mening!

UG – Henrik: Svarar i Alis ställe här. Det går barn på Milstensskolan från flera kranskommuner, så ur den aspekten hade det säkert gått bra för Alejandro med.

per: Hej, jag blev lite förvirrad av några kommentarer här. Det var 23 skolor som inte kunde ta in flickan. Hur många var det som sade nej tack till pojken?

UG – Axel: På 15 av dom 27 skolor som flickan fick positiva besked från var det problem för pojken att komma in.

Hönsmamma: Ingen belysning alls på hur STOR plats en elev tar......ett systemfel i Sverige, och nu vinklar ni chatten också!

UG – Axel: Förstår inte riktigt hur du menar nu...

Lars: Klart man som skolledare inte vill ha stökiga barn!!!

UG – Henrik: Ger knappast rätt att säga nej till barn.

YPE: Så jäkla bra!!! Sluta aldrig söka sanningarna med dold kamera

UG – Henrik: Tack, kul att du tittade.

Mamma: Varför publiceras inte mitt inlägg???

UG – Moderator: Hej Mamma, dina inlägg publiceras när de besvaras. Det är många som ställer frågor och Axel, Ali och Henrik svarar så snabbt de kan. Tack för att du deltar.

Marie: Vår son som har Asperger och gick på en kommunal skola. Vi blev inför valet till högstadiet ombedda att söka annan skola till honom och de sa att det inte fanns några elever med svårigheter på deras egen skola. Vi sökte till en annan kommunal skola och de tackade nej när de fick veta att han hade Asperger syndrom eftersom de inte hade någon ledig plats till honom. Men när vi sökte till Profilskolan tog de emot honom med öppna armar. Vi upplever inte på något sätt att de sorterar bort några elever. Det gjorde däremot två kommunala skolor!

UG – Henrik: Det låter bra för ert barns skull.

Täby Rikard: Vi har en dotter i Milstensskolan med ADHD som vi har fått otroligt med stöd till och bilden av skolan stämmer inte så som det visas i reportaget. Har ni gjort någon kontroll av hur många barn med stöd dessa skolor har? Vi är mycket nöjda med skolan!

UG – Ali: Bra att du är nöjd. Det som hände hände på Milstensskolan. Det är inget som skolan och Academedia ifrågasätter. Vet inte vad du menar riktigt med bilden.

Täby Rikard: Vi har en dotter i Milstensskolan med ADHD som vi har fått otroligt med stöd till och bilden av skolan stämmer inte så som det visas i reportaget. Har ni gjort någon kontroll av hur många barn med stöd dessa skolor har? Vi är mycket nöjda med skolan!

UG – Ali: Bra att du är nöjd. Det som hände hände på Milstensskolan. Det är inget som skolan och Academedia ifrågasätter. Vet inte vad du menar riktigt med bilden.

Owe: Ett ovanligt bra program, utav de normalt väldigt intressanta uppdragen. Men varför ansätter Josefsson rektorn i Milstensskolan så hårt, trots att hon gjort en pudel flera ggr. Tack vare det får hon medkänsla och jag tycker att hon klarade sin prekära situation bra?!

UG – Axel: Det är väl inget fel med medkänsla? Vårt uppdrag är att ställa personer till svars. Det kan ibland uppfattas som hårt men vad är alternativet?

Schatalov: Med tio års direktinsyn är det ”underbart” att ni sätter fingret på sanningen. Detta har pågått i tio års tid. Ett annat stort problem är att de sk bästa skolorna bluffar med betygen . Föräldrarna är nöjda när barnen får höga betyg även om det är ”luftbetyg”. I tio års tid har jag sett eleverna från många av de fina friskolorna få stora problem att klara sina gymnasiestudier då betygen inte motsvaras av lika hög kunskapsnivå. I många fall måste man hänvisa eleverna till samma koncerns gymnasieskola för att de ska kunna fortsätta ha ”bra” betyg. Oavsett om major Björklund ökar kollen på nationella prov etc etc så följer man ändå inte lagen. Man kringgår lagen likväl där som i fallet med elevsorteringen. Detta bidrar också till att kunskapsnivån för alla sjunker. Alla är förlorare förutom ägarna.

UG – Henrik: Betyg verkar vara en ständigt återkommande källa till diskussion. Tack för inlägget.

JB: Tack för ytterligare ett mycket bra reportage. Det här befarade jag redan när friskolorna infördes. Det är ett led (avsiktligt?) i den pågående segregationen i samhället. Men Björklund kommer ju ganska billigt undan i din intervju Janne! Han är ju ansvarig. Du brukar ju vara tuffare i dina intervjuer!

UG – Axel: Jag tror alla politiker borde fundera över vilket system som skapats. Friskolor har gjort mycket gott för svensk utbildning men det finns stora brister i systemet.

UG – Henrik: ”Lisa” som jobbat på friskola, mejla gärna mig på henrik.bergsten@svt.se

Calle: Om lagstifningen är stark, skulle inte det här hända. Hur kunde ni missa den frågan till björklund?

UG – Axel: Den diskuterades i Aktuellt direkt efter i programmet. Kolla in det!

johnny: Bästa UG på länge

UG – Axel: Gött att höra.

Förskollärare Täby: Vi som jobbar i skolan har ju hört i flera år att elever väljs bort på friskolor, inget nytt . Björklund måste veta om detta!! Två rektorer hängs ut, men politikerna måste också ta ett större ansvar och säga som det är: segregeringen i svenska skolan är stor vad gör vi åt det?

UG – Henrik: En viktig fråga för hela samhället, vi får se om det händer något efter detta.

anita: man kan ju inte bara lossas att problemet med stökiga elever inte finns. vart finns resurserna till de bra eleverna? de kan också behöva stöd

UG – Henrik: Verkligen, skolpengen ska ju räcka till barn med olika behov.

Micke: Om man som skolledare ”inte vill ha stökiga barn” så har man inte förstått sitt uppdrag

UG – Henrik: Säkert många som håller med dig.

Rana: Är det barnens riktiga namn som är med?

UG – Henrik: Nej, barnens namn är fingerade.

Peter: Axel vill du gifta dig med mig

UG – Axel: Det blir nog svårt. Men skicka gärna bra tips på nya reportage!

Utbildare: Utbildning kostar – är det inte dags att värdera den som utför utbildningen dvs. Lärare Kommunen fördelar pengar till kommunala skolorna – på områden med hög utbildning ger kommunen lägre löner. Dvs. att kommunen styr utbildare nivån genom lönekuveret. Är skolan lika för alla? Gör skolan snarast statlig!

UG – Henrik: Björklund driver frågan du tar upp, att förstatliga skolan.

RektorTaby: Som rektor i just Täby kan jag bara känna igen mig i ert program, ni har uppmärksammat något som är ett problem, tack

UG – Axel: Det är bästa betyget, när någon som känner till problemet känner igen sig.

Jan Oskar: Tack för ett viktig program! Ser dock en risk i att vissa av de här skolorna faktiskt får fler sökande... Hur avgör UG redaktionen när dold kamera används och inte? Det är ju trots allt ett ganska knepigt redskap att använda utifrån integritetsperspektiv. Tack!

UG – Axel: Intressanta frågor. Läs mer här om hur vi resonerar. http://www.svt.se/ug/sa-gjordes-reportaget-en-skola-for-alla

Christine Falk Södertälje: Hur selektiva är ni i val av inlägg här i chatten?

UG – Moderator: Hej Christine Falk Södertälje, tack för att du deltar. Reportrarna svarar så gott de kan på alla chattinlägg. Det är dock för många frågor för att de ska hinna svara. Jag som moderator väljer bara bort upprepningar och hot.

PO: Gladiatorjournalistik. Vad tillförde ”avslöjandet” av GvS? Har själv erfarenhet av placering av en elev med särskilda behov i mitt barns klass. Denne elev tog till kniv mot sina klasskamrater, störde och skapade oro. Polis tillkallades. GvS har rätt i sin bedömning, då den bygger på erfarenheter ni inte har. Skamligt UG!

UG – Henrik: Kniv mot kamraterna låter verkligen inte bra.

sara00: Akademedia tjänar multum på oss skattebetalare!!! tycker ni att det är ok?

UG – Axel: Inte vår uppgift att ha åsikter om det. Däremot måste alla skolor vara öppna för alla barn, varför ska det annars vara skattefinansierat?

Svenne: Kanonprogram. Ni jobbar bra. Förhållandena måste rättas till. Tack!

UG – Henrik: Stort tack för att du tittade.

Cilla: Får Skolinspektionen en lista på de skolor som nekade någon av pojkarna, samtidigt som de sa ja till flickan? Följer ni upp vad som görs med dessa skolor?

UG – Axel: Vi kommer följa detta noga. Vi har haft mkt kommunikation med skolinspektionen som ska gå vidare med granskningen.

Henrik: Varför måste Ni svara på beröm hela tiden. Svara på viktiga kommentarer istället

UG – Henrik: Vi försöker så gott vi kan.

Hej: Det här programmet var riktig kommunistsörja.

UG – Ali: Är man kommunist om man att inte gillar att skolor väljer bort barn? Är det så jag ska tolka ditt inlägg?

Hej: Det här programmet var riktig kommunistsörja.

UG – Ali: Är man kommunist om man att inte gillar att skolor väljer bort barn? Är det så jag ska tolka ditt inlägg?

Linda: Helt sjukt att man inte får säga nej om man vill. Ingen borde påtvingas ”ruttna äpplen”.

UG – Henrik: Och vem ska ta sig rätten att bedöma vilket barn som är ett ruttet äpple?

Christine Falk Södertälje: Björklund och hans medarbetare har skapat ett monster med oöverskådliga konsekvenser. Friskolor måste startas med stor försiktighet! Nu sviker vi en stor andel barn och unga...vi hade besök av elever från Tumba förra veckan på mitt gymnasium ..ska vi ha utbildning på detta marknadsanpassade sätt bör man också kunna reklamera den!

UG – Henrik: Tack för synpunkten.

Anders: När granskar ni hur ”mångkulturen” sänker kvaliteten på undervisningen för svenska elever i dagens skola? Borde vara elevers rätt att få växa upp i etniskt homogena skolor utan att tvingas på närvaron av främlingar!!

UG – Axel: Den åsikten tror jag du är väldigt ensam om. Sverige är inte etniskt homogent. Du bör nog vänja dig vid det istället.

UG – Moderator: Nu är det fem minuter kvar tills chatten stänger. Men den går att läsa på svt.se/ug

Ga: Hej – Vill se en UG¨granskning om bidragsfusket – avsevärda summor som rinner i en strid ström ur statskassan varje år. Man blir förb--d – t ex sambos som är skrivna på varsin adress

UG – Henrik: Bidragsfusk har vi granskat i några program, men kommer säkert bli aktuellt framöver.

Vall: Ett stort Tack till teamet, som gjorde det viktiga programmet om friskolor! Det är så mycket, som inte är bra i den skolvärlden. Det är viktigt med undersökande journalistik. Ett särskilt tack till Janne Josefsson för hans aktiva medverkan i många omdiskuterade men viktiga program i UG! Hoppas att ni fortsätter att undersöka missförhållandena i skolvärlden, ty där finns ännu mycket kvar att titta på!

UG – Axel: Vi fortsätter. Men först lite vila.

Oscar: Jag vill inte ha stökiga och problembarn i mina barns klass. Är det förbjudet att tycka så?

UG – Axel: Nej, men det är förbjudet att skapa sånna skolor.

Shkar: Läser att vissa tycker att ni var för ”hårda” mot rektorerna när ni visade vad ni spelat in, tycker tvärtom att man ska vara mer rakt på och pressa de. Tyvärr är allt ”lagom” i sverige hehe

UG – Henrik: Där har alla olika åsikter, tack för att du tittade!

ALI: Jag är lärare och det här händer i min skolacockså

UG – Axel: Skicka mig tips direkt axel.humlesjo@svt.se

Lena: Vad är det som hindrar Greger von Sivers att återkomma in skolvärlden efter detta ?

UG – Axel: Ingenting förmodligen....Men jag tror han håller sig undan.

RektorTaby: Ni borde kolla hur många friskolor i Sverige som är med och tar emot nyanlända elever? jag gissar på 0%

UG – Axel: Jag vet att det finns många friskolor som tar emot nyanlända elever.

Fröken: Nästa gång hoppas jag att ni granskar betygsättningen på friskolorna. De säger sig ha så högt betygssnitt, men när eleverna börjar på kommunalt gymnasium är deras kunskaper många gånger långt under godkänd nivå. Elever som på något sätt fått A eller B i nian klarar inte ens ett E i ettan på gymnasiet. Det är skrämmande hur lätt friskolorna sätter högsta betyg på elever som absolut inte förtjänar det. Och sedan får vi föräldrarna på oss när vi sätter mycket lägre betyg i gymnasiet. Ett uppslag kanske?

UG – Henrik: Betygssnittet skulle kunna vara en tänkbar granskning.

gymnasielärare : Till UG-Axel! Jaså har friskolor gjort mycket gott för svensk utbildning, säger du? Vilka då? Tips att läsa ledaren nyss införd i Expressen om friskolornas vara eller inte vara som nyss lagts in. Dags nu att sluta muttra detta mantra om friskolornas fördelar och se helheten till varför den svenska skolan går i sank!

UG – Axel: Jag själv har positiva upplevelser av friskolor. Tror inte det går att gå tillbaka till 80-talet men däremot går det att reglera hårdare.

Läraren: Axel, det heter inte sånna, det heter sådana. det lär man sig i en fungerande skolmiljö.

UG – Axel: Tack, men jag är uppvuxen i Norrland. Det är lite eljest.

Henrik: Jag struntar i om min son har invandrare i klassen, men stökiga barn kan jag som förälder inte acceptera!

UG – Henrik: Stök i klassen vill väl ingen ha.

Veronica: Jag tycker ni ska kolla hur stor andel av eleverna i friskolorna som har ett annat modersmål. De flesta friskolor är inte segregerade.

UG – Ali: hej

Rana: Där är du Ali!

UG – Ali: hej

Lennart: Bra program. De förhållanden ni tar upp har vi lärare länge pratat om i personalrummet. Om ni begär så kan ni säkert få in fler graverande exempel.

UG – Axel: Det vill vi ha. Skicka till oss axel.humlesjo@svt.se

UG – Moderator: Nu är klockan över 22:00, tack till alla som har deltagit. Snart går det att läsa chatten på svt.se/ug

ALI: Hur kommer det sig att utlänningar för inte vara med er chatt

UG – Ali: Klart man får.Vad menar du?

UG – Henrik: Tack alla för frågorna, sov gott!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – En skola för alla

Mer i ämnet