I flera års tid har företaget Hairtalk marknadsfört sitt hår som Fairtrade i Sverige, men när Uppdrag granskning börjar ställa frågor om märkningen är det svårt att få svar. Den svenska grenen vill inte svara, och tyska moderbolaget känner inte till att håret marknadsförs som Fairtrade.
SVT PLAY: Se hela reportaget här
Enligt kundtjänst får kvinnorna betalt
När vi istället kontaktar kundtjänst i Sverige med samma fråga, får vi svaret att Fairtrade-märkningen innebär att kvinnorna som ”odlar håret” får betalt av Hairtalk.
Men inte heller det stämmer, och ingen av de två Fairtrade-organisationerna som får utfärda en märkning, har gjort det.
– Vem som helst kan inte sätta märkningen på sina produkter, det är tuffa kriterier. För det är ju inte bara att man till exempel ska ha en uppförandekod, eller att man ska hållbarhetsredovisa utan man ska faktiskt visa i praktiken att man arbetar efter principerna för Fairtrade. Och det innebär ju mycket mer, säger Pernilla Stamm'ler Jaliff, på World Fair Trade Organisation.
LÄS MER: Bloggare tycker till om handeln med löshår: ”Det känns smutsigt”
Uppdrag granskning har besökt ett tempel i Indien, där den religiösa rit som ligger till grund för Hairtalks produkt utövas. Där får ingen betalt, utan de offrar sitt hår till Gud, antingen som tack för att de blivit bönhörda, eller för att få hjälp med en svår situation.
LÄS MER: Religiös rit förser svenska marknaden med löshår
Tagit bort märkningen
Sedan Uppdrag granskning börjat höra av sig med frågor, har företaget tagit bort märkningen.
– Det var en miss och vi beklagar verkligen att den hamnade där. Med det sagt så eftersträvar vi etiska ramverk ändå, säger Dag Fredrik Ramberg, partner på Hairtalk i Skandinavien.
Han säger att uppgiften från kundtjänst om att märkningen innebär att kvinnorna får betalt, var ett enskilt misstag.
– Det finns ingen betalning till själva donatorn utan det är ju i så fall betalning i form av sysselsättning som kommer tillbaka till samhället, säger han.
Samtidigt kan inte Hairtalk svara för hur villkoren ser ut i Indien, där det första ledet i produktionskedjan finns, trots att man hävdat Fairtrade och etisk handel.
”Kan urholka systemet”
Pernilla Stamm'ler Jaliff på Fairtrade WFTO tycker att det är allvarligt när företag felaktigt hävdar att deras varor är Fairtrade.
– För oss betyder det att det kan urholka systemet. Om någon utger sig för att vara Fairtrade och som sen inte är det, så kan ju konsumenter då tro att Fairtrade inte är bra och att det inte funkar. Och det gör ju att hela vårt arbete blir förgäves, säger hon.
Uppdrag gransknings reportage Hårindustrin sänds onsdag den 4 oktober klockan 20:00 i SVT1.