Räddningshelikoptern som inte kom fram

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Sjöfartsverkets nya, omtalade helikoptrar ska klara is, kyla och mörker. När ett postflyg kraschade i Lapplandsfjällen i början av året skulle helikoptern sättas på prov.

Förra våren avslöjade Uppdrag granskning hur Sjöfartsverket ljög, bröt mot lagen och hemlighöll hur köpet av sju nya helikoptrar av märket Agusta Westland egentligen gick till. Helikopterchef Lars Widell framhöll då helikopterns kvalitéer.

– Den är optimal för våra svenska förhållanden, jag är väldigt glad och väldigt trygg över att våra besättningar kan rycka ut och rädda och hjälpa människor i väldigt livsavgörande situationer under extremt svåra skandinaviska förhållanden, sa han då.

Helikopteraffären

När ett postflyg kraschade i Lapplandsfjällen den 8 januari i år skickades helikoptern ut på det första skarpa uppdraget i fjällvärlden. Men den lyckades aldrig ta sig till haveriplatsen.

Dessutom – efter att stroke-drabbade Thomas Eriksson glömts bort av hemtjänsten gång på gång ska Uppdrag gransknings reporter ställa de ansvariga cheferna till svars. Samtidigt som intervjun görs ligger Thomas ensam hemma på golvet och väntar på hjälp. Men hemtjänsten misslyckas – igen.

Uppdrag granskning återvänder också till Husby efter avslöjandet att flera av Lugna gatans trygghetsvärdar i Husby tidigare dömts för grova våldsbrott, och att en fjärdedel blev anställda samtidigt som de utreddes för brott. Nu vill polisen och stadsdelsnämndens ordförande Mia Päärni (S) att reglerna vid rekryteringen av trygghetsvärdarna ska skärpas.

Sänds i SVT1 och i SVT Play, onsdag 17 februari klockan 20.00.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Helikopteraffären

Mer i ämnet