Hur fick du idén till reportaget?
Precis som allaandra reportage Kommungranskarna gör, kom idén från tittartips. När det gällerGötene var antalet tips oproportionerligt många i förhållande till de13 000 invånare som bor i kommunen. Det, tillsammans med att några avtipsarna var väldigt insatta gjorde att vi ville gå vidare med en grundligresearch.
Hur arbetade du – vilka arbetsmetoderanvände du?
En stor del av vårtarbete handlar om att identifiera, få fram och sedan sammanställa offentligahandlingar så som beslutsunderlag, upphandlingar, fakturor, avtal och kontrakt.Här är det minst lika viktigt att identifiera vad vi inte får fram eller vadsom eventuellt inte finns i exempelvis kommunens diarium.
En annan stor delhandlar om att bygga upp ett nätverk av de tipsare vi kommit i kontakt med påvår hemsida och tillsammans med dem fortsätta att nysta upp härvan för att sevad som verkligen hänt. I reportaget om Götene hade vi ovärderlig hjälp av våratittare som raskt svarade på vår begäran om hjälp på hemsidan – både när vibehövde bildmaterial och när vi behövde få fram ett dokument som kommunen intehade diariefört.
Sist men inte minst– fotarbetet. Mycket handlar om att gräva på plats, inte ringa och fråga utan attsjälva vara där, prata med folk vi aldrig annars skulle komma i kontakt med ochinte minst se med egna ögon hur saker och ting ser ut.
Vilka typer av källor använde du?
Offentliga källorfrån Götene kommun, Bolagsverket, Konkurrensverket, JK, Kronofogdemyndigheten , förvaltningsrättoch kammarrätt.
Dessutom såvälöppna som anonyma källor med insyn i kommunens affärer.
Stötte du på några problem? I så fall vilka?
Vi stötte på fleraproblem under arbetet med reportaget om Götene. Ett av dem var den massivaryktesspridning som florerade. Alla kände till ett antal ”sanningar” om turerkring Medeltidens Värld men när vi verkligen gick till botten med det som detpratades om på bygden var det mycket som inte stämde. Vi lade ner mycket tid påatt ta död på ett antal av dessa sanningar, istället för att helt koncentreraoss på de allvarliga fel och brister som fanns.
Ett annat problemvar att det verkade vara väldigt lågt i tak i kommunen. Den allmännauppfattningen var att man inte fick lov att säga något negativt om kommuneneller dess ledare eller Medeltidens värld – alls. Kommuninvånarna verkade intefå någon information som kunde uppfattas negativt för kommunen (Därav denmassiva ryktesspridningen skulle jag tro). Detta gjorde att flera mycket goda källor inte vågade ställa upp framförkameran med namn och bild utan istället valde att hjälpa anonymt.
Ett tredje problemvar den oordning som verkade råda bland kommunens offentliga dokument. Kommunenhar vid flera tillfällen skrivit ut nya fakturor med samma fakturanummer menmed en annan summa, utan att skriva en kreditfaktura. Man har makuleratfakturor utan förklaring och man har vid flera tillfällen använt sig av attkvitta vissa fakturor mot andra. Exempelvis så kvittades en persons lön mot ettkrav på betalning för ett konsultarvode. Ett högst okonventionellt sätt attsköta bokföringen av kommunens finanser.
Hur lång tid tog arbetet?
Vi gjorde en ytligresearch under någon vecka eller två i juni månad 2012. I mitten av september drog arbetet igång förfullt och vi sände reportaget den 14 november 2012.
Vilka deltog i arbetet?
Reporter – Sophia Djiobaridis
Research – HermanReuterswärd
Foto/Klipp – FransHuhta Karlsson
Redaktör – KristinaHedberg