Försäkringsbolagen vill inte ta ställning om läkarkontroller för körkort

Uppdaterad
Publicerad

Transportstyrelsen ser gärna att äldre förares körkort dras in oftare. Men tre försäkringsbolag som SVT Nyheter har pratat med tar inte ställning till om äldre personer bör läkarkontrolleras.

Diskussionen om syn- och läkarkontroller för äldre är åter uppe för diskussion efter att äldre personer den senaste veckan har varit involverade i svåra olyckor. Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund säger att fler körkort borde återkallas på grund av sjukdom, men att läkarna inte vill hålla i yxan.

LÄS MER: En person död efter Högdalenolycka

äldre i trafiken

Men försäkringsbolagen som SVT Nyheter har pratat med tar inte ställning i frågan om kontroller.

– Vi tar inte ställning till vad man bör och inte bör göra, men man måste våga prata om det. Det är självklart att allt som kan bidra till tryggare trafik är bra. Vi förstår att många äldre är beroende av sin bil, men man måste ta säkerheten i beaktande, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Caroline Uliana, informationschef på If. Foto: IF

LÄS MER: Sex barn påkörda utanför Tierp

Viktigt att man gör sina kontroller

Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar på Trygg-Hansa, är inne på samma spår.

– Vi tar ingen ställning i dag och har inga planer på att driva frågan. Men det är viktigt oavsett ålder att göra synkontroller för att säkerställa en god syn. Det finns dessutom studier som visar att äldre har en tendens till att öka hastigheten, för att inte vara en bromskloss i trafiken, säger han.

Stefan Brala, specialist på motorförsäkringar på Trygg-Hansa. Foto: Trygg-Hansa

Folksam är också positivt till allt som utvecklar trafiksäkerheten positivt.

– Vi vill minimera olyckor och risker. Vi har en myndighet som bör titta på sådant här och vi förhåller oss till deras kunskap och åsikter, säger Jan Samuelsson, privatmarknadschef för motorförsäkring på Folksam.

102 bilförare omkom ifjol

Enligt Transportstyrelsen, som redovisar polisens siffror, omkom 102 bilförare förra året. 33 av personerna var över 65 år och i åldersgruppen 18-24 år var det tio bilförare som omkom. En person var under 18 år.

– Antalet omkomna bilförare är ungefär samma som tidigare år. Faktum är att 2015 har exakt samma siffra, säger Henrik Andersson på Transportstyrelsen.

948 bilförare skadades svårt ifjol. 132 personer var över 65 år och 208 var mellan 18-24 år. Två var under 18 år.

Sammanlagt blev 8.095 bilförare lindrigt skadade.

Olika prissättningar

När försäkringsbolagen prissätter tar de hänsyn till ålder, om du bor på landet eller i tätort, vilken typ av bil du kör och om du parkerar bilen på gatan eller i garage.

– Vad en försäkring kostar bygger på historisk skadeutveckling hos oss. Vi kan se att våra yngre och äldre kunder har en högre skadefrekvens än övriga kunder när det gäller trafikolyckor, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Högre pris för unga

Priset brukar vara högst för yngre personer eftersom de har liten erfarenhet av att köra bil, men också för att åldersgruppen är inblandad i flest trafikolyckor.

– Yngre förare betalar generellt mer för en trafikförsäkring eftersom vi vid personskador kan få betala ersättning fram till pensionsåldern. Det kan bli mycket pengar och därför är det dyrare, säger Stefan Brala.

För äldre personer ser det olika ut.

– Många äldre kör inte så mycket bil även om man har en bil. Har man många skadefria år spelar det roll, samtidigt löper äldre större risk än medelålders, säger Caroline Uliana på If.

– Vår statistik styrker inte att äldre är en fara. Ofta är man mer ödmjuk om vilka tider man ska färdas och förstår riskerna med att färdas i en bil. Utifrån skadekostnader kan vi se att det är en bra grupp, säger Jan Samuelsson på Folksam.

Sedan årsskiftet 2012-2013 är det diskriminerande att ha olika priser på försäkringen baserat på kön, enligt EU-lagstiftningen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

äldre i trafiken

Mer i ämnet