Maria Wiezell, konsumentvägledare

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det här visste du inte att du har rätt till som konsument – hör konsumentvägledaren Maria Wiezel. Foto: SVT, TT

Rekordmånga företag på Råd och Röns svarta lista – Tesla, Ryanair och Turkish Airlines med

Uppdaterad
Publicerad

Aldrig tidigare har så många företag tillkommit på Råd & Röns svarta lista. Över 200 företag har lagts till – däribland elbilsjätten Tesla och flygbolaget Turkish Airlines.

– Risken jag ser är att det bara fortsätter uppåt, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör för Råd & Rön.

Företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut hamnar på tidningen Råd & Röns ”Svarta lista”. I den senaste uppdateringen har 235 företag satts upp på listan, vilket är fler än någonsin tidigare.

– Det speglar också den flod av anmälningar som har kommit in till Konsumentverket, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd och Rön.

Under förra året kom det in över 32 000 ärenden till Konsumentverket vilket är en ökning på drygt 6 300 ärenden jämfört med året innan.

– Det beror på flera orsaker. Det är mer problem med e-handel, fler bedrägerier och så påverkar konjunkturläget både privatpersoner och företag.

Tesla sticker ut

Allra flest ärenden finns inom motoravdelningen. Där finns 71 företag och 95 ärenden där kunder inte har blivit ersatta av företaget.

– Det är den typ av köp som konsumenter har mest problem med. Oftast handlar det om att man har köpt en begagnad bil med fel som man inte ska behöva räkna med.

Om ett företag inte följer ARN:s rekommendation hamnar företaget på svarta listan i två år. Elbilsjätten Tesla har hamnat för listan för andra gången eftersom de vägrat att åtgärda en trasig dörr på en kunds bil.

– Generellt är det små och lokala aktörer med sämre koll på lagar och regler som hamnar på listan. Det är väldigt ovanligt att stora företag väljer att sälla sig till det här sammanhanget, eftersom man nu talar om för kommande kunder att man inte kan lita på att de handlar efter god affärssed.

”Tufft att vara konsument i Sverige”

Näst flest ärenden finns inom reseavdelningen där det handlar om 76 ärenden fördelade på 27 flygbolag. Bland annat är det stora flygbolag som Turkish Airlines, Ryanair och Wizz Air.

– Det handlar i regel om förseningar där man har rätt till ersättning men inte har fått det. Ingen av bolagen är nya och tittar man på listan ligger de ofta i topp.

Svarta listan publiceras två gånger per år och totalt finns det i dag runt 700 företag på den.

– Sammanfattningsvis kan man säga att det är tufft att vara konsument i Sverige. Trenden ser ut att vara att anmälningarna ökar och risken jag ser är att det bara fortsätter uppåt, säger Daniel Kjellberg.

Företagen på svarta listan med flest nya ärenden

Turkish Airlines:

13 nya ärenden. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med totalt 137 227 kronor.

Ryanair:

Tolv nya ärenden. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med totalt 70 594 kronor.

Wizz Air:

Sju nya ärenden. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med totalt 75 078 kronor.

Thai Airways:

Fem nya ärenden. Arn rekommenderar att företaget ersätter sina kunder med tillsammans 31 225 kronor.

Källa: Svarta listan, Råd och Rön.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.