Drönare och röd lampa inifrån kontrollrummet i Norge.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur det går till när olovliga drönarflygningar upptäcks på norska flygplatser. Foto: Per Leandersson

Så satsar Norge på drönarjakt – Sverige ligger efter

Publicerad

Swedavia kan varken mota bort drönare eller hitta drönarpiloter som flyger olovligt kring Arlanda – trots ett allt osäkrare omvärldsläge där drönare kan användas för hybridattacker.

Det skiljer sig från storflygplatserna i grannländerna där man har byggt upp omfattande system.

– För oss är det en fråga om flygsäkerhet, säger Nikola Tufekcic, chef för norska Avinors antidrönarprogram.

Rapporterna om drönare som kretsade kring Arlanda tidigare i veckan lamslog flygplatsen i flera timmar.

Oavsett vem som låg bakom händelsen står det i efterhand klart att landets största flygplats saknar förmågor för att hindra och dokumentera illegala drönarflygningar. Enligt Luftfartsverket finns varken teknik för att mota bort drönare eller pejla drönarpiloter som flyger över Arlanda.

Drönare vid Arlanda flygplats

”Stora kostnader”

Även polisen delar bilden och uppger att Swedavia inte kunnat leverera dokumentation utöver visuella observationer från i söndags.

– Det vore nog dags att se över den delen att kunna detektera drönare och framför allt avfärda olika indikationer. Det här innebär stora kostnader, säger Per Engström, sektionschef på NOA.

Han pekar på att ägare av civil säkerhetskänslig verksamhet har samma ansvar för att skydda luftrummet ovanför sina fastigheter, som man har för att bygga upp staket mot fysiska intrång.

– Det handlar också om anseendet för Sverige, att säga att vi inte kan upprätthålla flygtrafiken för att en drönare finns i luftrummet ger ett signalvärde, vi måste förbättra beredskapen, säger Per Engström.

Från Swedavias sida håll vill man inte kommentera om det finns några system för att motverka drönarflygningar.

– Det är viktigt att följa och omvärldsbevaka och hamna rätt om man vill göra den typen av inköp, säger säkerhetsdirektören Mats Paulsson.

”Finns inga krav”

För närvarande finns enligt Transportstyrelsen inga regler som tvingar flygplatserna att skaffa skydd mot drönare.

– Det är upp till varje enskild verksamhet att göra bedömningen vad man behöver göra för att bedriva säker verksamhet, säger Christoffer Massinger, drönarsamordnare på Transportstyrelsen.

I både Danmark, som DN rapporterat, och Norge har flygplatsägarna köpt in avancerade system för att spåra drönare. SVT har besökt Gardermoen i Oslo där man inrättat en central för kontroll av drönarflygningar på flera flygplatser i landet, och personalen kan detektera och dokumentera drönare, samt pejla drönarpiloter.

– Den här utrustningen har hjälpt oss väldigt mycket, säger Nikola Tufekcic.

Missa inte Agenda special: Nordens svar på Putins krig som sänds på SVT Play eller SVT2 söndag klockan 21.15.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Drönare vid Arlanda flygplats

Mer i ämnet