Någon lösning i den pågående konflikten mellan arbetsgivarna och pilotfacket ser inte ut att vara nära. Inga samtal har förts mellan parterna sedan i fredagsnatt.
Under tisdagen ställs 546 avgångar in som berör över 48 000 resenärer. Och imorgon onsdag väntas 504 flygningar inte bli av som drabbar 47 000 passagerare, enligt företagets uppskattning.
SAS beklagar det inträffade och skriver i pressmeddelandet att företaget gör allt för att hjälpa resenärer som hamnar i kläm.
– Jag är djupt bekymrad över att pilotföreningarnas strejk inte är löst utan fortsätter att drabba våra kunder, säger SAS vd, Rickard Gustafsson.
Vidare säger SAS-vd:n att att man är beredd att fortsätta förhandla och göra kompromisser. Men för att de ska ske måste pilotföreningen släppa sina ultimatum, enligt Gustafsson.
– De krav som ställts av pilotföreningarna skulle innebära en kostnadsexplosion för SAS som på allvar hotar den långsiktiga konkurrenskraften och därmed alla medarbetares jobb, säger Gustafsson.
Fackets krav: ett fast schema
Men konflikten handlar i huvudsak inte om löner menar Svensk pilotförening, utan främst om avsaknaden på framförhållning gällande arbetstider och SAS-flygningar som görs av andra flygbolag.
– Vid var fjärde SAS-flygning sitter inte en SAS-pilot bakom spakarna. Det är en utveckling vi vänder oss emot, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.
– Vi jobbar oregelbundet när kunderna helst vill flyga. Vi vill få ett fast rotationsschema men det nekas SAS-piloter.
Schemasituationen berör omkring 600 piloter i företaget, enligt Tersmeden.
– En liten del SAS-piloter ska inte bära en hel koncerns affärsmodell på sina axlar, säger Wilhelm Tersmeden.
”Våra telefoner står på dygnet runt”
Pilotföreningen uppger att man står redo att förhandla men anser att bollen ligger hos arbetsgivarna. Kravet som ställs är att företaget frångår sina nuvarande principer.
– Vi är beredda att samtala, våra telefoner står på dygnet runt. Det är förjäkligt att passagerarna kommer i kläm. Här ligger ansvaret på SAS, man måste behandla oss piloterna så som andra företag behandlar sina piloter, säger Wilhelm Tersmeden.
Dock vill facket nå en uppgörelse som garanterar en löneutvecklingen i enlighet med andra flygbolag.
– Personalen som räddar bolaget får ingen förståelse från ledningen att de vill ha sina löner korrigerade. Vi säger inte att vi ska ha samma lön, utan vi säger att vi ska tala om skillnaderna, säger Tersmeden.
SAS-flygningar som utförs av samarbetspartner berörs inte av den pågående pilotstrejken.
SVT Nyheter har sökt SAS för en kommentar