Rickard Gustafsson, vd på SAS, säger att båda parter måste ta ansvar för att konflikten ska få ett slut. Foto: SVT, Tove Eriksson / TT

SAS vd om strejken: ”Båda parter måste ta ansvar”

Uppdaterad
Publicerad

Rickard Gustafsson, vd på SAS, säger att strejken tär på flygbolaget, och han tycker att den pågått alldeles för länge redan. Samtidigt vill han inte spekulera i hur långvarig den kan bli.

– Det tär på kundernas förtroendekapital. Båda parter måste visa att det är dags att ta ansvar, säger han till SVT.

Pilotstrejken på SAS har pågått i fyra dagar, och över 100 000 resenärer har drabbats. Rickard Gustafsson säger att det måste få ett slut.

– Jag beklagar djupt den situationen som våra kunder drabbas av. Det här är allvarligt, säger han.

Pilotstrejk på SAS

Han menar att SAS lagt ett ”attraktivt förslag” på bordet, som tar upp det piloterna tycker är viktigt. Men piloterna tackade nej.

– Det är dags att ta ansvar och komma in i en dialog igen. Vi jobbar vidare på att finna lösningar men jag har ett ansvar för att det här flygbolaget ska existera också efter konflikten, säger Gustafsson.

”Vi är inte immuna”

Runtom i Europa ser Rickard Gustafsson flygbolag som kämpar med att ställa om till konkurrenskraft, och de som inte klarar det och går under berättar han.

– Vi är inte immuna mot det här. SAS kan inte ha en kostnadsexplosion. Men självklart ska vi inom rimligheternas gränser finna lösningar som gör att våra piloter får ett bra arbetsklimat och en bra ersättning, säger han.

Hur lång strejk SAS klarar av vill han inte gå in på.

– Det har pågått alldeles för länge som det är.

Många drabbade

Flera av de resenärer som drabbats har upplevt att det är svårt att få information om vad som gäller.

– När man får en sådan här situation som är helt exceptionell är det omöjligt att bemanna upp för det. Så många resurser finns faktiskt inte, säger Rickard Gustafsson.

Han säger att de har extrautbildat personal, och bemannat upp allt de har.

– Man sluter upp som ett team från olika avdelningar för att minska smärtan hos kunderna så gott det går. Tyvärr finns det inte flygstolar att boka om alla, men vi gör allt vi kan, säger han.

Kan man som kund garanteras pengarna tillbaka?

– Vi gör allt vi kan för våra kunder. Vi följder de regelverk som råder, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk på SAS

Mer i ämnet