Över 100 000 passagerare drabbas på grund av pilotstrejkens många inställda avgångar. På SAS Facebooksida märks detta faktum tydligt, då tusentals människor har begett sig till sidans kommentarsfält för att få hjälp.
Desperationen i många inlägg är påtaglig, skrivna av passagerare som är strandade i världens alla hörn.
”Min gravida fru måste till sjukhuset”
Många menar att de inte får svar från SAS när de ringer, att de hamnar i telefonkö i timmar utan resultat, och att de därför tvingas ställa sina frågor till flygbolaget på sociala medier istället.
”Snälla ring oss, mejla eller sms:a oss! Sammanlagt har vi köat åtta timmar i telefonkö men efter att det återigen bröts igår kväll när vi höll oss vakna för att försöka komma fram till er är vi gråtfärdiga” skriver en användare som sitter fast i Berlin, på Facebook.
”Min fru är gravid och sitter fast i Tromsö sedan igår morse när hennes flyg hem ställdes in. Vi får inget svar från ert call center, och hon ska till sjukhuset i morgon” skriver en annan användare.
Uppmaningen: Kontakta oss på sociala medier
Presschefen för SAS Sverige, Freja Annamatz, säger till SVT Nyheter att de stärkt upp bemanningen för kundstjänst på deras Facebooksida och hon uppmanar kunderna att ta kontakt med dem på sociala medier om de vill boka om sina flyg.
– Vi beklagar det som hänt men vi uppmanar våra kunder att kontakta oss. Har man svårt att komma fram via telefon så kan man nå oss via vår Facebooksida, säger Freja Annamatz, presschef för SAS Sverige.