Barn om stök i skolan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”När jag sa ifrån fick jag en varning” – hör ett barns berättelse om stök i klassrummet – inläst av en skådespelare. Foto: SVT Lilla Aktuellt

Stök och bråk i klassrummen – var fjärde elev störs varje dag

Uppdaterad
Publicerad

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning.

– Det är nästan alltid stökigt och pratigt i min klass, berättar en femteklassare.

Alla elever har rätt till en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero. Det slår Skolverket fast. Men för många elever ser verkligheten helt annorlunda ut.

– Ofta är det bråk med tjejer mot killar. Lärarna har fått sätta flyttbara väggar mellan elever så att de inte bråkar eller pratar för mycket, berättar en sjätteklassare.

SVT:s Lilla Aktuellt har bett flera mellanstadieelever att föra dagbok över sin studiemiljö under en vecka. Citaten kommer från dessa dagböcker.

Stökiga klassrum

Och det är många som vittnar om en stökig vardag i skolan. Åtgärder för ökad studiero är också ett prioriterat område för regeringen. Enligt en undersökning, som Verian gjort på uppdrag av SVT, uppger 69 procent av mellanstadieeleverna att de varje vecka har svårt att koncentrera sig, på grund av stök i klassrummet. 24 procent tycker till och med att det är svårt varje dag.

– I går var det pratigt och några som bråkade och skrek fula ord till varandra. De säger fuck you och käften till varandra, så läraren fick ryta till några gånger, berättar en fjärdeklassare.

Sveriges lärare oroade

Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges lärare förstår att många mellanstadieelever har svårt att koncentrera sig.

– I många klassrum är det stökigt. Man får vad man betalar för. När man hela tiden slimmar organisationen från alla håll och kanter så får man till sist en ensam lärare kvar med en stor grupp elever. Då blir det inte lätt att räcka till, säger hon.

Hon håller med om att det i många klassrum brister när det kommer till ledarskap och konflikthantering, och att lärarutbildningarna kan bli bättre.

– Men man kan inte lägga bristen på studiero på enskilda lärare. Det här är ett systemfel som drabbar både lärare, elever och samhället. Det är mycket oroande, säger Anna Olskog,

Utbildningsminister Johan Pehrson (L) anser att elever och föräldrar bär det största ansvaret för oordning i skolan.

– Ansvaret ligger självklart på eleverna, men när det gäller yngre barn har föräldrarna ett ansvar för hur elever beter sig i klassrummet, säger han.

Hör fler vittnesmål från mellanstadieelever i klippen nedan.

Mycket av vår journalistik bygger på tips från er läsare. Har du ett tips som du tycker vi ska titta på? Mejla gärna reportern!

SÅ GJORDES UNDERSÖKNINGEN

Verians enkätundersökning baseras på 738 genomförda onlineintervjuer med mellanstadieelever, vars föräldrar ingår i SIFO-panelen – en panel som rekryteras via slumpmässiga riksrepresentativa urval.

Frågan som ställdes: ”Händer det att du har svårt att koncentrera dig på grund av stök på lektioner?”

Undersökningen genomfördes den 20-27 september 2024.

Eleverna om skolstöket – skådisar läser

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.