– Vi har ju ett åtagande att försöka minska vår miljöpåverkan och vi försöker göra det i många olika steg. Laddhybriderna är en del i det, säger Börje Ekholm, vd för Ericsson.
Elbilar och laddhybrider
På Ericsson var mer än 98 procent av tjänstebilarna som beställdes 2019 elbilar eller laddhybrider. Dieselbilarna ska fasas ut helt inom två-tre år.
– Laddhybrider är en del av det, säger Börje Ekholm.
SEB ger dyrare tjänstebil till anställda om de väljer en med lägre utsläpp än en med högre. Störst subvention från arbetsgivaren får den som väljer en bil som släpper ut max 60 gram koldioxid, alltså samma gräns som hittills gällt för att en bil ska få klimatbonus av staten.
Behåller tuffare miljökrav
Men till skillnad från regeringen, som lättade på kraven och höjde gränsen i höstas så behåller SEB gränsen på 60 gram.
Vissa bilar som förut gav den största löneförmånen kvalar alltså inte in längre.
”Vi går på verkligheten”
Medan staten godkänner exempelvis stora Volvo-suvar som klimatbilar precis som förut gör alltså inte SEB det.
– Om de nya mätningarna visar att bilarna släpper ut mer går vi på verkligheten och låter det slå igenom. Vi vill ju att våra medarbetare ska välja så klimatvänliga bilar som möjligt, helst ren el i framtiden, säger Johan Torgeby, vd för SEB.
Hans egen tjänstebil är en VolvoXC60, en av de bilar som regeringen räddade kvar som klimatbonusbilar, men som SEB nu har strukit från listan över klimatbästa bilar.
– När jag byter bil snart kan jag alltså inte köpa en sån här om jag vill ha högsta subvention från SEB, jag måste välja en mer miljövänlig bil än den jag har, säger Johan Torgeby.
Vilka bilmodeller kör vd:arna för Sveriges storbolag? Se videon ovan där vd:arna för Sandvik, Volvo, SEB och Ericsson kommenterar sina val av bilar.