2024 var ett rekorddåligt år vad gäller punktligheten för tågtrafiken i Sverige. Trafikverket har ett mål om att 95 procent av tågen ska komma i tid men i nuläget finns ingen prognos för när det målet kan vara uppnått, det säger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana när han gästar SVT 30 Minuter med Anders Holmberg.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Man ska kunna lita på tåget, säger Trafikverkets generaldirektör trots bottensiffror för tågtrafikens punktlighet förra året. Hör generaldirektörens svar i klippet. Foto: SVT

Trafikverket om förseningarna: Kan inte säga när tågen kommer gå i tid

Publicerad

2024 nåddes en ny bottennivå vad gäller punktlighet för tågen i Sverige. Trafikverkets mål är att 95 procent av tågen ska gå enligt tabell. Men när det kommer att nås har generaldirektören Roberto Maiorana inget svar på.

– Jag skulle vilja att det sker så snabbt som möjligt, säger Maiorana i SVT:s 30 minuter.

Svenska tåg har stora problem att komma i tid. 2024 var det sämsta året sedan 2010. Totalt var 13 procent av alla tåg i Sverige försenade. Värst var långdistanstågen där nästan var tredje tåg var försenat, i snitt med 18 minuter.

I veckans 30 Minuter ger Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana sin syn på tågtrafikens punktlighet.

30 minuter

Går det att lita på tågen?

– Jag tycker att man ska kunna lita på tågen, säger Maiorana.

Men kan man det när var tredje långdistanståg är försenat?

– Det tycker jag att man ska göra.

Trafikverkets mål är att 95 procent av alla tåg ska gå i tid men idag är siffran alltså bara drygt 87 procent. När målet kommer att nås kan Roberto Maiorana inte svara på.

– Mitt svar är att jag skulle vilja att vi når det så snabbt som möjligt.

Det vill nog alla, men du har inget svar på när det blir?

– Så snart som möjligt, säger Maiorana.

För mycket tåg på svensk järnväg

Roberto Maiorana påpekar att tågtrafiken i Sverige har ökat mycket kraftigt de senaste tio åren och att det finns en gräns för vad järnvägen klarar av.

– Kanske har vi kommit till en punkt där vi behöver fundera på om vi kan ta emot alla förfrågningar eller alla de planerade tåg som man vill köra.

Är det för mycket tåg på svensk järnväg?

– Det är för mycket tåg vissa tider på dygnet och det är för mycket tåg på vissa platser i den svenska järnvägen.

Järnvägen ett ruckel

En starkt bidragande orsak till förseningarna är också det stora behov av underhåll som järnvägen har och har haft under många år, den så kallade underhållsskulden.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) liknade nyligen den svenska järnvägen vid ett ruckel, som ett hus som misskötts under många år.

– Jag tycker inte att det är en helt riktig beskrivning. Vi har inte låtit bli att måla huset, som Andreas Carlsson beskriver. Vi har hela tiden underhållit järnvägen, men man kan bara laga en växel ett visst antal gånger innan man behöver byta ut den.

Se hela intervjun med Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

30 minuter

Mer i ämnet