Eleverna om skolstöket – skådisar läser
På onsdagen överlämnade utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall utredningen om stärkt trygghet och studiero i skolan.
Uppdraget hon fått av regeringen innebar bland annat att stärka rektorer och lärares ansvar och befogenheter, skapa tydligare ordningsregler, tryggare skolmiljöer och ökade insatser som riktar sig till särskilt våldsamma elever.
Med anledningen av utredningen höll utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) en pressträff.
En viktig del i utredningen, som SVT tidigare har kunnat avslöja, är att skolans ordningsregler ska förtydligas. Samtliga skolor ska införa så kallade skolregler, som skrivs av rektorn.
Johan Pehrson menar att hot och hat blivit vardag för både lärare och elever.
– Det skulle man inte acceptera på en annan arbetsplats, säger han.
Föräldrarna har ett ansvar
Dessutom ska varje skola upprätta ett förväntansdokument. Dokumentet ska innehålla en påminnelse om vårdnadshavares fostransansvar och information om skolreglerna.
I utredningen framgår också att rektorns och lärarens ansvar ska stärkas. Samtidigt ska vårdnadshavares inflytande över sitt barns utbildning minskas och erbjudas i begränsad omfattning.
Konsekvenser för stökiga elever
Skolreglerna ska också innehålla en plan för konsekvenser för de elever som bryter mot reglerna.
Om en elev ändå stör undervisningen ska läraren få visa ut eleven, utan att först ha gett en varning. Dessutom tas dokumentationskravet för kvarsittningar och utvisningar bort.
Omplaceringar och avstängningar
Läraren ges också större möjligheter till tillfälliga omplaceringar och dagens akutskolor ska få bättre förutsättningar. Det föreslås också bli möjligt att stänga av en elev under längre tidsperioder och vid fler tillfällen än i dag.
Utredningen föreslår också att skollagen ska införa en ny disciplinär åtgärd som innebär att en elev ska kunna portas från skolan och nekas tillträde. Det kan exempelvis handla om att elever har samröre med organiserad brottslighet. Då ska eleven istället få fjärr- eller distansundervisning, förklarar Happy Hilmarsdottir Arenvall.
– Detta ska dock användas vid synnerliga skäl.
Skollagen ska också kompletteras vad gäller definitionen av undervisning. Det ska tydligt framgå att den både bestäms och leds av läraren.