SVT kunde i går avslöja att koldioxidutsläppen från inrikes sjöfart är nästan dubbelt så stora jämfört med vad man tidigare trott – och därmed även luftföroreningar och växthusgaserna som Sverige måste ta ansvar för.
”Kommer ner i lungorna”
När det gäller sjöfarten pratar man också om utsläpp i form av svavel, kväve och partiklar. Luftföroreningar som har en negativ påverkan på både miljö och människors hälsa.
– Små partiklar är den del av luftföroreningarna som har de tydligaste hälsoriskerna. De är så små att de kommer ner i våra lungor och kan även sprida sig till resten av kroppen, säger Lars Barregård, seniorprofessor och överläkare på Göteborgs universitet.
Allvarliga sjukdomar
Sjöfarten släpper främst ut partiklar i form av PM2,5, vilket är partiklar som är mindre än 2,5 mikrometer. Dessa finns i fartygens avgaser och bildas till största del vid förbränning. De kan påverka både livslängden och orsaka olika sjukdomar.
– Ökad risk för hjärtinfarkt, ökad risk för stroke, ökad risk för lungcancer, astma, KOL, alltså den kroniska lungsjukdomen, säger Barregård.
Drastisk minskning
EU:s nya svaveldirektiv, som reglerar svavelhalten i bränslet på fartyg som trafikerar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, trädde i kraft 2015. Det har lett till stora minskningar av svavel från sjöfarten vilket i förlängningen minskat partikelutsläppen, något som har haft positiva effekter på luftmiljön.
– Vi hade tidigare kanske 200 till 400 förtidiga dödsfall i Sverige på grund av sjöfarten i Östersjön. Men det som är trevligt är att detta har minskat drastiskt sedan man införde nya regler för hur mycket svavel man får ha i bränslet, faktiskt minskat med en tredjedel på bara ett par år, säger Lars Barregård.
”Bara Östersjön”
Hans forskning visar att över 100 personer i Sverige fortfarande dör en förtida död på grund av utsläppen från sjöfarten.
– Och då talar vi bara om sjöfarten i Östersjön, dessutom bidrar ju sjöfarten i Medelhavet, Nordsjön och Engelska kanalen också till förtida dödsfall i Sverige.