SVT:s reporter Peter Osterberger försöker få tag i ägaren till Svenska garantibolaget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här söker SVT:s reporter efter svar från företaget. Foto: Aina Olsson/SVT

Svenska garantibolaget om kritiken: ”Vi följer råden när det är relevant”

Uppdaterad
Publicerad

Ett företag i Halmstad, som erbjuder bilgarantier, har flera gånger anmälts för falsk marknadsföring. Men trots att flera kunder fått rätt till ersättning har företaget vägrat att betala.

SVT har gått igenom ett 10-tal anmälningar till AIlmänna reklamationsnämnden om Svenska garantibolaget. Fyra ärenden är avgjorda varav ARN ger kunden rätt i samtliga fall. Trots det har bolaget motsatt sig att betala ut den ersättning ARN rekommenderat.

I ett av fallen har parterna nått en överenskommelse om en del av summan, vilket gjordes efter att SVT börjat granska bolaget.

Svenska garantibolaget

En av kunderna. som anmält företaget till ARN, har även stämt företaget i Halmstad tingsrätt och kräver 35 000 kronor i reparationskostnader.

I klippet ger sig SVT:s reporter ut för att få svar från företaget på kritiken från kunderna

Vilseledande marknadsföring

Konsumentverket har gjort ett tillsynsärende på Svenska garantibolaget och ger kunderna rätt i att företaget sysslar med vilseledande marknadsföring, eftersom deras utskick till kunder mer har liknat fakturor än erbjudanden.

Vägrar bli intervjuad

SVT har sökt företagets vd och ägare Dakaz Hoshiar Hamid som dock inte vill ge sig till känna eller ställa upp på en bandad intervju.

Istället får SVT ett skriftligt svar på mejl från företaget:

”Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är något vi tar på största allvar. Vår policy är att noggrant granska varje ärende och följa ARN:s rekommendationer där vi anser att ARN har gjort en korrekt bedömning”.

”Det är viktigt att förstå att våra garantier, som alla försäkrings- eller garantiprodukter, har specifika villkor som reglerar vad som omfattas. Vi förstår att detta ibland kan leda till missförstånd eller besvikelser.”

I faktarutan nedan ser du mer av företagets skriftliga svar i förkortad version.

Mejlsvar från Svenska Garantibolaget

”Det stämmer att vi har fått anmälningar till både ARN och Konsumentverket, vilket vi ser som en del av att verka i en bransch där kundernas förväntningar kan vara mycket höga, särskilt när det gäller en så viktig ägodel som deras bil.

Vi anser dock att det är viktigt att balansera dessa anmälningar mot den majoriteten av våra kunder som inte bara är nöjda, utan som också återkommer till oss när de köper nya fordon. Detta är en tydlig indikator på att vår tjänst fungerar väl för de allra flesta.

Vi har redan vidtagit åtgärder för att ytterligare förbättra vår kommunikation med kunder, inklusive att göra våra villkor ännu tydligare och lättare att förstå.

För er kännedom har vi pratat med kunder som varit missnöjda och gjort interna omprövningar som resulterat i återbetalningar i de fallen som vi beslutat att kunden har rätt i sak”.

Svenska Garantibolaget AB.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Svenska garantibolaget

Mer i ämnet