För Johan Walstad från Grythyttan är månader av tjafs med Svenska garantibolaget – och en oro över att tvingas åtgärda felet för egna pengar – till slut över.
– Jag är nöjd till hundra procent. Men hela processen kunde gått mycket smidigare om de bara hade varit ärliga från början.
Efter att SVT publicerat granskningen och börjat söka företaget fick Johan besked om han skulle ersättas.
– Garantibolaget ska ha kredd för att de insett sina fel och brister. Det ska lyftas fram att de har gjort rätt för sig nu.
Men trots att det slutade lyckligt för hans egen del efter den publicitet hans fall har fått, har han inte mycket förtroende kvar för branschen.
Företagets förklaring
Anledningen till att han inte har fått ersättning för att åtgärda felet på sin bil beror på ett ”missförstånd i kommunikationen”, enligt Johan Walstad.
– De hade tydligen skickat ett mejl till mig i maj som hade hamnat i deras utkast och sen har det blivit en miss i kommunikationen enligt företaget.
Nu har de betalat hela summan 25 000 kronor.
– De skrev till mig att de lyssnar på Allmänna Reklamationsnämnden rekommendationer och bad mig om ursäkt.