När Johan köpte en begagnad bil för 130 000 kronor ville han vara på säkra sidan. Därför nappade han på erbjudandet från Svenska garantibolaget i Halmstad, som damp ner i brevlådan i samband med ägarbytet.
– Jag är själv mekaniker och lusläste verkligen alla villkor. I garantin framgick tydligt att den skulle täcka alla mekaniska komponenter i motor och växellåda. Så jag tackade ja, säger Johan.
Missljud i motorn
Förra sommaren upptäckte han missljud i motorn och lämnade in bilen på en verkstad som konstaterade att kamkedjorna blivit sträckta. Att åtgärda felet skulle kosta 25 000 kronor.
Han vände sig därför till Svenska garantibolaget för att få ersättning. Men plötsligt menade företaget att försäkringen inte täckte den typen av fel. Johan vände sig till ARN som gav honom rätt efter att ha gått igenom garantivillkoren och det undantag som företaget nu hänvisade till.
– Jag hade ju kvar de avtalsvillkor jag fått av företaget och kunde sedan visa att de ändrat på dem i efterhand, säger Johan.
Har inte följt ARN:s beslut
Men inte heller ARN-beslutet hjälpte.
– Först svarade företaget att de självklart skulle följa ARN:s beslut. Ändå hände inget. Jag har mejlat och suttit i telefonkö, men har inte hört något, säger Johan.
Han tycker att det är självklart att ingångna avtal ska hållas och vill därför varna andra.
– Det är klart det känns surt, man tecknar ju en sån här försäkring för att kunna känna sig extra trygg. Man kan ju önska att företaget ska ta sitt förnuft tillfånga, men jag har inga större förhoppningar.
Ur ARN:s beslut
– Enligt ARN har Svenska garantibolaget AB inte gett någon förklaring eller presenterat någon utredning som motbevisar Johan Walstads påstående.
– Nämnden bedömer därför att företaget inte har bevisat att fel på kamkedjan är undantagna från garantin.
– ARN anser därför att Svenska garantibolaget AB ska stå för kostnaderna för att åtgärda felet på Johans bil, upp till en kostnad av 25 000 kronor