Konsumentverket, som granskar att företag håller sig till marknadsföringslagen, har under våren avslutat en så kallad tillsyn på Svenska Garantibolagets utskick.
Företaget har flera gånger uppmanats ändra sin marknadsföring så det tydligt framgår att fakturan, som skickas ut till personer som nyligen köpt en begagnad bil, är ett erbjudande. Ett 40-tal personer har anmält företaget.
– Det ska framgå även vid en hastig blick på dokumentet att det är ett reklamutskick. Det gör det inte, säger Malin Brännström, jurist på Konsumentverket och handläggare för tillsynsärendet.
Säger att de ska ändra utskicket
SVT Nyheter har begärt ut korrespondensen mellan Konsumentverket och Svenska garantibolaget under tillsynsperioden. Via sin jurist skriver bolaget att de inte varit medvetna om reglerna och att de ska ändra sina utskick.
Trots det skickas samma utskick, flera månader efter att företaget lovat att ändra dem.
– Vi avslutade tillsynen med ett påpekande att det behöver vara tydligare att det är ett erbjudande, säger Malin Brännström.
Företagets svar
SVT har sökt företaget som inte vill ställa upp på en intervju, men svarar i ett mejl:
”Det stämmer att vi har fått anmälningar till både ARN och Konsumentverket, vilket vi ser som en del av att verka i en bransch där kundernas förväntningar kan vara mycket höga, särskilt när det gäller en så viktig ägodel som deras bil. Dessa anmälningar ger oss värdefull feedback och hjälper oss att förbättra våra processer. Vi är stolta över att kunna säga att vi har en bas av nöjda kunder, och vi arbetar ständigt med att säkerställa att deras upplevelse av våra produkter och tjänster är positiv.”
Utredning avslutades med påpekande
I juli stämde Konsumentverket ett annat företag som erbjuder liknande tjänster. När tillsynen av Svenska Garantibolaget avslutades skriver Konsumentverket att om fler anmälningar kommer in så öppnas ett nytt ärende och att man då har för avsikt att vidta rättsliga åtgärder.
Hör Malin Brännström, jurist på Konsumentverket, berätta mer om myndighetens utredning