Strax efter att Greger Jönsson hade köpt en begagnad bil fick han ett erbjudande om att köpa en fordonsgaranti som hans bil, enligt utskicket, var kvalificerad för.
Men när bilen gick sönder kunde inte felen på hans Opel ersättas, eftersom de enligt bolaget var kända fel på just den bilmodellen.
”Vi har granskat ärendet noggrant och vill förtydliga att våra allmänna villkor klart och tydligt anger att garantin inte täcker förutsedda skador. I det här fallet klassificeras skadan som en förutsedd skada eftersom det är ett känt och vanligt fel på den specifika bilmodellen”, skriver företaget i svaret till ARN.
Vill inte intervjuas
Svenska Garantibolaget, som inte vill ställa upp på en intervju, skriver i ett mejl till SVT att:
”Vi förstår att vissa kunder kan känna sig frustrerade när de stöter på vad de upplever som många undantag i vår garantiprodukt. Dessa undantag finns dock där för att vi ska kunna erbjuda en prisvärd produkt som är ekonomiskt hållbar över tid.”
Felet på Greger Jönssons bil beräknas kosta 82 000 kronor att reparera. Enligt fordonsgarantin var 35 000 kronor maxbeloppet att få ut och de pengarna anser både Greger Jönsson och ARN att han har rätt till.
Eftersom han är beroende av bil för att komma till jobbet i Hyltebruk, såg han ingen annan utväg än att sälja bilen som reservdelsbil.
– Jag fick avslaget dagen efter jag sålde bilen och nu hävdar de att jag gjort mig skyldig till avtalsbrott och hotar att dra mig inför rätta, säger Greger Jönsson.
Fick avslag på grund av normalt slitage
Goran Vujovic från Jönköping har liknande erfarenheter. När han fick besked om att kardanaxeln på hans bil behövde bytas fick han först vänta i fem månader – och fick sen avslag på sin skadeanmälan.
Svenska Garantibolaget anser att det är resultatet av normalt slitage och därför inte ersätts:
”Vår garantiram är utformad för att täcka reparationer av kardanaxlar, men endast om skadan inte är ett resultat av normalt slitage. I detta fall, baserat på vår expertis och erfarenhet, är glappet i kardanaxeln en konsekvens av normalt slitage”.
Goran Vujovic har också anmält företaget till ARN.
Fotnot: Några dagar efter SVT:s publicering nådde Greger Jönsson och Svenska garantibolaget en överenskommelse och stämningen drogs tillbaka.
Anmälningar till ARN och Konsumentverket
SVT har gått igenom ett 10-tal anmälningar till AIlmänna reklamationsnämnden om Svenska Garantibolaget. Fyra ärenden är avgjorda varav ARN ger kunden rätt i samtliga fall. Trots det har bolaget motsatt sig att betala ut den ersättning ARN rekommenderat.
I ett av fallen har parterna nått en överenskommelse om en del av summan. Den gjordes efter att SVT börjat granska bolaget.
I korrespondensen mellan företaget och de klagande kunderna skriver företaget flera gånger ”vår försäkring”. Men enligt ARN och Konsumentverket är det ingen försäkring och företaget är registrerat som ett bolag som sysslar med ”andra stödtjänster till finansiella tjänster utom försäkring och pensionsfondsverksamhet”. De lyder alltså inte under försäkringsavtalslagen, som försäkringsbolag gör.
Bolaget har även anmälts till Konsumentverket ett 40-tal gånger för vilseledande marknadsföring. Myndigheten har upprepade gånger uppmanat företaget att ändra sina utskick då det inte framgår tillräckligt tydligt att det handlar om ett erbjudande, enligt Konsumentverket.
Erbjudandet om fordonsgaranti
Garantierbjudandet skickas ut till personer som köpt en begagnad bil. I utskicket framgår att när bilen var ny hade den en nybilsgaranti men att den inte längre gäller. Bilägaren erbjuds i stället en fordonsgaranti av bolaget för en årlig kostnad. Bilen är redan kvalificerad enligt utskicket och erbjudandet listar tretton möjliga fel som den täcker.
Men i det finstilta finns villkor som gör att ersättning inte betalas ut. Bland annat står det att slitage inte ersätts. I mejlsvar till SVT skriver företaget att det gäller vissa komponenter som däck, säkringar och liknande, men anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden visar att kunder har fått avslag för slitage på delar som kardanaxlar och svänghjul.