Redan på måndagsmorgonen ringde Greger Jönssons jurist till honom och berättade att Svenska Garantibolaget nu vill göra upp utanför rättssalen.
– Vi får se vad de säger om vårt bud, säger han.
Greger Jönsson har stämt företaget vid Halmstad tingsrätt på grund av att han inte fått ersättning för skador på sin bil, trots att ARN gett honom rätt och rekommenderat företaget att betala.
Även andra kunder har, efter att SVT börjat söka företaget, nu fått besked om att de ska ersättas.
Fotnot: Några dagar efter SVT:s publicering nådde Greger Jönsson och Svenska garantibolaget en överenskommelse och stämningen drogs tillbaka.
”Som en goodwillgest”
Goran Vujovic fick mejl om att företaget kan betala en del av skadorna. Fast det gällde inte kardanaxeln, som är den del Goran Vujovic begärt ersättning för. I stället erbjuder sig företaget att betala för bussning, som också behövde bytas.
”Trots att detta inte täcks av garantin, vill vi i detta fall visa vår uppskattning av dig som kund genom att som en goodwillgest bekosta bussningen.
Vi hoppas att detta bidrar till att förstärka vårt fortsatta samarbete och din tillfredsställelse med vår service. Vi skulle även uppskatta om du kunde lägga en positiv recension på vårt bolag.” skriver de i mejlet.
”Skrattretande”
– De meddelade att de skulle betala ut 336 kronor, mot att jag skrev en positiv recension. Det är skrattretande. Jag tackade nej, säger Goran Vujovic.
Svenska Garantibolaget har ännu inte meddelat beslut för den omprövning av ärendet som Goran Vujovic har begärt.
I ett mejlsvar till SVT Nyheter Jönköping svarar Svenska garantibolaget:
”Det stämmer att vi har erbjudit goodwillgest, förlikningar och i vissa fall betalningar till våra kunder, som en del av vår strävan att hantera kundrelationer på ett rättvist och transparent sätt. Vi prioriterar alltid våra kunders tillfredsställelse och ser dessa åtgärder som en del av vårt åtagande att erbjuda bra service.”