En person står framför en byggnad med röd fasad och cyklar parkering på bakgrunden. Till höger visas ett dokument med markerade rader som visar antalet sökande och antagna studenter för två olika terminer: HT2015 och HT2024. Texten anger ”sökande: 299” för HT2015 och ”sökande: 155” för HT2024.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är en sorglig utveckling, men siffrorna ger inte hela bilden”. Det säger LiU:s dekan Håkan Löfgren om antagningsstatistiken. Foto: Hadeel Ibrahim

Antalet antagna till grundskollärare har halverats: ”Yrket behöver uppgraderas”

Uppdaterad
Publicerad

Antalet antagna till grundlärararprogrammen på Linköpings universitet har halverats de senaste tio höstterminerna.

Vad beror minskningen på och vad gör universitetet för att bryta trenden? LiU:s dekan pekar bland annat på medierapporteringen.

– Vi är alltid oroade för att vi inte fyller platserna på lärarutbildningarna, men vi har väldigt många platser i de programmen, säger Håkan Löfgren, dekan och biträdande professor på Linköpings universitet.

Siffrorna ger inte hela bilden

Löfgren menar att även om antalet antagna har minskat så examineras allt fler grundskollärare på LiU.

Allt färre vill bli lärare

– Tittar man bara på de långa campusförlagda utbildningarna så ser statistiken bedrövlig ut, och det är något vi delar med flera lärosäten i Sverige. Men tar man med kortare och kompletterande utbildningarna så får man en annan bild.

Mellan 2015 och 2022 har LiU ökat antalet examina med 40 procent.

– Bilden att folk inte vill bli lärare stämmer inte, även om det är konjunktursvängningar just nu. Med det sagt så finns det många utmaningar och mycket som kan göras.

Vad är orsaken till minskningen och vad gör LiU för att locka fler? Starta klippet ovan för att höra svaren. I klippet nedan listar Håkan Löfgren de största fördelarna med att jobba som lärare.

En person med blont hår och en grå tröja räcker upp handen i en klassrumsmiljö, förmodligen för att ställa en fråga eller delta i diskussion. En projektorskärm är synlig i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här är dekanens topp tre anledningar till att bli grundskollärare. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Allt färre vill bli lärare

Mer i ämnet