• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En professor vid LNU.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hanna Palmér är professor och vicerektor för lärarutbildningarna vid LNU. Foto: SVT/Ida Andersson

LNU-professorn: Viktigt med likvärdig bedömning – även av utländska lärare

Publicerad

Det behövs ett system för att kunna göra likvärdiga bedömningar av lärare med utländska lärarutbildningar. Det säger Hanna Palmér, professor vid och chef över lärarutbildningen vid LNU efter SVT:s granskning av engelskspråkiga skolor.

SVT har i flera delar granskat regelsystemet som gäller för skolor i Sverige som delvis undervisar på engelska. När de skolorna anställer lärare från andra länder finns det undantag som ger dem rätt att anställa personer utan lärarlegitimation, om man följer vissa regler.

SVT:s granskning har visat att många skolor bryter mot de reglerna, bland annat när det gäller mängden undervisning på engelska, och vilka ämnen lärarna undervisar i.

SVT granskar engelskspråkiga skolor

Ingen insyn

Reglerna säger också att de utländska lärarna ska ha en utbildning motsvarande en svensk lärarexamen från hemlandet. Hur detta kontrolleras är dock oklart, då myndigheterna inte har någon insyn, något som skapar en osäkerhet enligt Hanna Palmér.

– När vi examinerar våra lärarstudenter så får de ju ansöka om en legitimation och blir likvärdigt bedömda. Jag tänker att det är rimligt att det gäller för alla som undervisar i skolan, säger Hanna Palmér till SVT Småland.  

Enligt Hanna Palmér finns det både likheter och skillnader mellan lärarutbildningar i olika länder. Det som är nationellt handlar ofta om betygssystem och läroplaner.

Men den svenska utbildningen ger också läraren en stor frihet att bestämma över sin undervisning utifrån de mål som finns i läroplanen. I vissa andra länder är det mer reglerat när olika kunskaper ska läras ut.  

Ställer stora krav på huvudmannen

– Jag är mer van vid att bedöma akademiska examina på en annan nivå, men i en del länder kan jag direkt se att det finns igenkänningsfaktorer medan andra är mycket mer utmanande att förstå, säger Hanna Palmér. 

Samtidigt är det viktigt, menar hon, att de utbildningar som skiljer sig mer från de svenska, inte bedöms som sämre.  

Men just att det är huvudmännen själva och inte Skolverket som bedömer om innehållet i de utländska utbildningarna motsvarar en svensk gör att de får ett stort ansvar, menar Hanna Palmér.  

– Det ställer ju stora krav på att man verkligen sätter sig in i de system som man gör bedömningarna av.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar engelskspråkiga skolor

Mer i ämnet