Att en upphandlande myndighet har önskemål om en särskild typ av fordon, och till och med medverkar vid framtagandet av ett sådant fordon, är okej enligt lagen, säger Lennart Kaldéren.
”Inte lämpligt”
Problemet ur hans synvinkel var att Kalmar länstrafiks krav på antal sittande passagerare och biogas som drivmedel i för stor utsträckning styrde upphandlingen mot en enda ombyggd fordonsmodell i just den fordonsklassen. Därmed snedvreds konkurrensen och trafikbolagens möjligheter att välja.
– Det är inte lämpligt, säger han.
Hade kunnat styra om från biogas
Han menar att KLT mycket väl hade kunnat styra om kravet på biogasdrift till exempelvis HVO (biodisel) när man insåg hur begränsad fordonsmarknaden såg ut.
– Som tjänsteman på Kalmar länstrafik måste man också se till att man kan genomföra det här på ett rimligt sätt, och där ta hänsyn till vad leverantörerna kan erbjuda, så man inte tvingar på entreprenörerna som ska ta hela risken, säger han.
KLT: Upp till trafikföretagen att scanna av marknaden
KLT nekar till att man dikterat vilket fordon som trafikföretagen skulle köpa in genom kraven man ställde – och hur man kommunicerade till företagen.
– Det vi gjorde var att scanna av marknaden för att säkerställa att det fanns något fordon i den här fordonsklassen. Däremot innebär inte det att vi har en fullständig bild av hur fordonsmarknaden ser ut, men det är en sak som trafikföretagen får scanna av inför att man gör ett anbud, säger Mattias Ask, trafikdirektör på KLT.