Den 25 november slog bromsarna till på ett pendeltåg som kört in i tunneln under Arlanda. Sedan tågvärdarna avskaffades har föraren ensam ansvaret för att informera passagerarna, se till att de är säkra och även att felsöka tåget.
För att minska utsattheten ska det så kallade operativa trafikstödet med bil ta sig till föraren och hjälpa till. SJ Stockholmståg har som ambition att stödet ska nå fram så fort som möjligt men helt inom 15-30 minuter.
Vid Arlanda-incidenten tog det 80 minuter innan hjälp nådde fram till föraren.
SJ: ”En svår plats”
– Jag har förståelse för förarens situation. Men det är en svår plats. Och när det gäller inställelsetiden har vi inga fasta gränser inskrivna i våra styrdokument, säger Tomas Sibbmark, trafikchef på SJ Stockholmståg.
Efter tunnelstoppet tillsatte SJ Stockholmståg en utredning om varför hjälpen dröjde. Utredningen är ännu inte klar.
Vi ha mer personal
Tills vidare har de fackliga organisationerna med personal i pendeltågstrafik fört fram nya krav.
– Att man upp-bemannar på tågen som vi vet är svåra att nå fram till. Trafikstödet får åka på tåget, säger Johan Puka, huvudskyddsombud.
Ett första möte om de fackliga kraven har genomförts med SJ Stockholmståg.