• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bild på anonymt barn på förskola bland leksaker och bild på Devin Rexvid, universitetslektor på Stockholms universitet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det finns olika motiv bakom att förskolan tillmötesgår en del av hederskraven från föräldrarna. Foto: TT/Maja Flygt/SVT

Experten: ”Hederskulturen krockar med den svenska förskolan”

Uppdaterad
Publicerad

Hederskulturen och den svenska förskolans värderingar står ofta i direkt konflikt, menar Devin Rexvid, lektor på Stockholms universitet. I en ny rapport lyfter han hur förskolorna hanterar mötet.

Rapporten, som gjorts på uppdrag av länsstyrelserna i Gävleborg och i Norrbotten, bygger på djupintervjuer med förskolepersonal i olika delar av landet.

– Det är ganska vanligt att förskolor på något vis anpassar verksamheten, säger Devin Rexvid.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Det kan till exempel handla om att vårdnadshavare ställer krav på förskolan om klädsel på barnet, att man vill att flickor och pojkar ska vara uppdelade under vilostunden eller att man inte vill att manlig personal byter blöja på flickor.

Så möter förskolor kraven

Det finns olika strategier som förskolorna använder sig av i mötet med hederskulturen, menar Devin Rexvid. En strategi är att man väljer att starkt avvisa kraven, en annan är att förskolan anpassar delar av sin verksamhet efter föräldrarnas önskemål. I vissa fall är det personalen själv som upprätthåller hederskulturen.

– Många föräldrar ställer ultimatum på förskolan: ”mansfria avdelningar eller så tar vi hem våra döttrar.”

Förskolans möte med hederskulturen

Syftet med rapporten är att undersöka möjligheten att bedriva tidig prevention mot hedersrelaterat förtryck och våld redan i förskolan. Bakom rapporten står Länsstyrelsen Gävleborg och Länsstyrelsen Norrbotten. För genomförandet svarar Stockholms universitet, SU.

Rapporten tittar på hur barn från familjer med hedersnormer påverkas när deras föräldrars värderingar om jämställdhet, demokrati och självständighet står i konflikt med förskolans värderingar. Den undersöker även hur de konkurrerande normerna påverkar förskolans möjligheter att nå sitt samhällsuppdrag.

Källa: Länsstyrelsen i Gävleborg

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet