Fryshuset har ett särskilt kriminalvårdsuppdrag där de jobbar med coachning, motivation och verktyg för en bättre framtid för personer som sitter inlåsta på häkten och anstalter. Där är Eva-Mi Gullbrandsson verksamhetsansvarig.
– Uppdraget är att hjälpa till med isolbryt: Att de ska få komma ut från sitt rum och vara med en annan människa. Så samtalet kan handla om allt möjligt men ju längre de sitter desto mer får de fokus på det som är vanligt liv och rutiner.
Varje vecka besöker hon och en kollega Stockholms tre häkten. Tidigare träffade de bara personer över 18 år men sen september 2023 träffar de även barn, och gruppen är nu prioriterad.
På ett och ett halvt år har de träffat en bra bit över 200 unika barn.
– En del har vi bara träffat en eller två gånger, många har vi träffat ganska många gånger och en hel del faktiskt under en väldigt lång tid – uppåt åtta, nio månader, ett år nästan, säger Eva-Mi Gullbrandsson.
Barnombudsmannen: Omfattande brister
Isolering är särskilt skadligt för barn eftersom de är mer sårbara och har ett större behov av kontakt med omvärlden. För att få en bättre bild av hur barnen har det har Barnombudsmannen genomfört intervjuer och samlat in enkätsvar från frihetsberövade barn.
I rapporten ”Ni måste hinna före” beskrivs både en fysisk och psykisk utsatthet hos barnen men även omfattande brister inom flera grundläggande områden: Tillgång till hälso- och sjukvård, tandvård, hygien och möjligheten att få tillräcklig mat till exempel.
Ett område som rapporten lyfter handlar om utbildningen i häkte. Barn som är frihetsberövade upplever ofta att deras utbildning är fragmenterad och saknar kontinuitet, vilket påverkar deras framtidsutsikter negativt.
”Fokuset när jag kommer in är det basala”
Eva-Mi Gullbrandsson håller med om att skolgången för häktade barn är viktig men menar att det kanske inte är prio ett.
– Fokuset när jag kommer in är det basala: Äter de, sover de, har de några rutiner? Det måste funka först innan man kan tänka att man ska sitta och plugga.
Hör mer om barnen hon träffar och hur hon ser på deras förutsättningar för en fungerande skolgång i videon.