Den nationella stödlinjen för psykisk ohälsa och suicidprevention är statligt finansierad och riktar sig till vuxna i hela landet. Hjälpen ges både på telefon och digitalt. Tanken är att den ska fungera som ett komplement till regionernas hälso- och sjukvård.
– Syftet med hjälplinjen är att stötta de som är i akut kris. Men också förebygga och vara en första ingång för de som aldrig sökt hjälp tidigare, förklarar Kerstin Annerborn enhetschef för e-stöd i Region Stockholm.
Region Stockholm driver sedan tidigare de nationella stödlinjerna Alkoholhjälpen och Droghjälpen.
Anonymt stöd via nätet och på telefon
Ett tjugotal yrkesverksamma personer bemannar hjälplinjen med relevant utbildningsnivå, till exempel terapeuter, socionomer, psykologer och sjuksköterskor. Gemensamt är att alla har tidigare erfarenhet av stödsamtal på telefon och digitalt.
– För en del av de som ringer kommer stödet att vara ett komplement till andra insatser, medan det för andra kommer att räcka med stödet de får här, säger hon.
Det nya numret är 90 390 och är kostnadsfritt. Den som ringer kan vara anonym.
Stödlinjen
Region Stockholm har fått regeringens uppdrag att öppna den nationella stödlinjen för psykisk ohälsa.
Den nya stödlinjen ska drivas av eStöd, som är den enhet inom den regiondrivna psykiatrin i Region Stockholm, och som sedan tidigare driver de nationella stödlinjerna Alkoholhjälpen och Droghjälpen.
Den är statligt finansierad och behovet av en stödlinje har tidigare utretts av Folkhälsomyndigheten.
Källa: Region Stockholm,