Nedläggningen gäller SJ:s regionaltåg, som kör två avgångar i timmen mellan Stockholm och Uppsala åt båda håll. Totalt rör det sig om 18 avgångar i varje riktning per dygn mellan städerna. Beslutet påverkar varken SL:s pendeltåg eller SJ:s InterCity och Snabbtåg.
Tågbolaget hänvisar till växande konkurrens från Mälartåg och kostnader på cirka 50 miljoner kronor om året. SJ:s vd Monica Lingegård säger till tidningen att man genomför rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll i landet.
– Det är inte roligt att behöva ge upp den här trafiken, men vi förlorar 50 miljoner kronor per år på den här sträckan, säger Jan Kyrk.
”Väldigt allvarligt”
På Region Uppsala, som är delägare i Mälardalstrafik, bolaget som äger Mälartåg, har man enligt Jenny Lundström (MP), ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, fått signaler av SJ om en eventuell nedläggning sedan i våras.
– Det har varit väldigt otydligt och att SJ så här kort inpå kommunicerar detta är väldigt allvarligt. På Mälardalstrafik jobbar man för fullt för att säkra trafiken, säger Jenny Lundström.
Mälartåg har drabbats av stora problem med förseningar, personalbrist och fordonsfel sedan de började köra sträckan mellan Uppsala och Stockholm.
Har gått in i nödavtal
– Vi har gått in i nödavtal och vi har sett att personalläget har förbättrats. Det finns stora infrastrukturproblem mellan Uppsala och Stockholm vilket inte underlättar. Fordonssituationen jobbar vi med, men jag kan inte gå in i detaljer som det ser ut nu, säger Jenny Lundström.
Kommer de indragna delarna i tidtabellen ersättas av Mälartåg?
– Jag kan inte säga mer än att vi jobbar på det, säger hon.
I DN:s intervju säger SJ:s vd Monica Lingegård att det är problematiskt att det finns skattefinansierade pendeltåg som pressar ned priserna, vilket gör det svårt för kommersiella aktörer att konkurrera.
– Då får man backa lite i historien. Anledningen till att Mälardalstrafik bildades var att de kommersiella aktörerna inte kunde tillgodose behovet. Vi har tagit ett ansvar för att säkra arbetspendlingen, säger Jenny Lundström.
Chatta om Uppsalas pendeltågstrafik
Kristina • Det är redan ett stort problem med tåg till och från Knivsta. De är ofta försenade, ibland fullt när de kommer från Uppsala till Knivsta.
Om jag ska resa till Sthlm försämrar det då det finns färre avgångar att välja på, och det tar betydligt längre tid att åka med SL.
Det kommer att innebära ökad biltrafik och det försämrar miljön.
Politiker i alla partier behöver agera för att säkra infrastrukturen.
Gör om gör rätt.
Så många pendlar sträckan Uppsala- Stockholm
Strax över 40 000 människor pendlar sträckan Uppsala och Stockholm dagligen. Tågsträckan beskrivs som en av Sveriges pendlingstätaste.
En tredjedel av Sveriges befolkning bor i området Uppsala till Stockholm.
Uppsala kommun räknar med att det kommer att vara dubbelt så många tågresenärer 2050 jämfört med i dag.
Källa: Uppsala kommun