Tåg på centralstationen i Uppsala.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SJ lägger ner pendlartrafiken mellan Stockholm och Uppsala. I klippet förklarar SJ varför man inte har råd att fortsätta trafikera sträckan. Foto: SVT

SJ:s tågtrafik mellan Uppsala och Stockholm läggs ner – en minusaffär

Uppdaterad
Publicerad

SJ klarar inte längre konkurrensen med regionernas trafik och därför lägger man ned ”Uppsalapendeln” från och med 15 december, skriver Dagens Nyheter.

Enligt företagets affärschef Jan Kyrk kräver en trafikering av sträckan nya tåg, en investering som inte lönar sig enligt honom.

– Det är jättetråkigt, säger han till SVT Nyheter Uppsala. Mer om hans syn på beslutet i klippet.

Nedläggningen gäller SJ:s regionaltåg, som kör två avgångar i timmen mellan Stockholm och Uppsala åt båda håll. Totalt rör det sig om 18 avgångar i varje riktning per dygn mellan städerna. Beslutet påverkar varken SL:s pendeltåg eller SJ:s InterCity och Snabbtåg.

Tågbolaget hänvisar till växande konkurrens från Mälartåg och kostnader på cirka 50 miljoner kronor om året. SJ:s vd Monica Lingegård säger till tidningen att man genomför rekordinvesteringar i nya tåg och utbudsökningar på andra håll i landet.

– Det är inte roligt att behöva ge upp den här trafiken, men vi förlorar 50 miljoner kronor per år på den här sträckan, säger Jan Kyrk.

”Väldigt allvarligt”

På Region Uppsala, som är delägare i Mälardalstrafik, bolaget som äger Mälartåg, har man enligt Jenny Lundström (MP), ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, fått signaler av SJ om en eventuell nedläggning sedan i våras.

– Det har varit väldigt otydligt och att SJ så här kort inpå kommunicerar detta är väldigt allvarligt. På Mälardalstrafik jobbar man för fullt för att säkra trafiken, säger Jenny Lundström.

Mälartåg har drabbats av stora problem med förseningar, personalbrist och fordonsfel sedan de började köra sträckan mellan Uppsala och Stockholm.

Har gått in i nödavtal

– Vi har gått in i nödavtal och vi har sett att personalläget har förbättrats. Det finns stora infrastrukturproblem mellan Uppsala och Stockholm vilket inte underlättar. Fordonssituationen jobbar vi med, men jag kan inte gå in i detaljer som det ser ut nu, säger Jenny Lundström.

Kommer de indragna delarna i tidtabellen ersättas av Mälartåg?

– Jag kan inte säga mer än att vi jobbar på det, säger hon.

I DN:s intervju säger SJ:s vd Monica Lingegård att det är problematiskt att det finns skattefinansierade pendeltåg som pressar ned priserna, vilket gör det svårt för kommersiella aktörer att konkurrera.

– Då får man backa lite i historien. Anledningen till att Mälardalstrafik bildades var att de kommersiella aktörerna inte kunde tillgodose behovet. Vi har tagit ett ansvar för att säkra arbetspendlingen, säger Jenny Lundström.

Chatta om Uppsalas pendeltågstrafik

Tack alla som bidragit med frågor och synpunkter. Vi hade hoppats få med oss SJ direkt här, men företaget har avböjt. En del av frågorna och funderingarna i chatten besvaras av Peter Kraméus här.

Tack för engagemanget. Nu stänger vi chatten för den här gången.

Pelle • Tågtrafiken i Sverige är extremt dålig gämfört med andra europeiska länder i närheten. Hur kunde det bli såhär? På vad har pengarna spenderas istället? DÅLIGT!

Micke • SJ har en ganska stor fordonsbrist idag. Antar att man vill sätta in sina fordon på lönsamma sträckor. RC loken och vagnarna är dessutom väldigt gamla och börjar komma i ett läge där det inte är ekonomiskt att reparera dem. De nya fordonen verkar dessutom inte börja anlända förrän 2028.

Maria • Jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm sedan januari 2010. Det är fullständigt vansinne att SJ inte skulle kunna förse oss pendlare med en linje. Den mest lönsamma i landet under många år. Vi håller på att bli ett präktigt underutvecklat land. Jag skäms!

Kristina • Det är redan ett stort problem med tåg till och från Knivsta. De är ofta försenade, ibland fullt när de kommer från Uppsala till Knivsta.
Om jag ska resa till Sthlm försämrar det då det finns färre avgångar att välja på, och det tar betydligt längre tid att åka med SL.
Det kommer att innebära ökad biltrafik och det försämrar miljön.
Politiker i alla partier behöver agera för att säkra infrastrukturen.
Gör om gör rätt.

J • Det kommer fortfarande gå SJ-tåg som stannar i Uppsala, men inte varje halvtimme som idag.

Tore • Förstår SJ, det är dyrt att köpa in tåg.. Också märkligt att regionerna har två bolag som konkurrerar med SJ på samma sträcka (!)

Hej • Finns det inga EU-pengar som SJ kan få?

Anastasia • Jag tror det blir bra! På alla vis. Ett bolag mindre, bättre framkomlighet. Lättare att förstå biljetter. Kanske samarbete mellan befintliga två, vid förseningar, då de redan samarbetar på vissa sträckor.

Julian • Appalling decision that will make commuting between Uppsala and Stockholm worse, this on an already underperforming service. My next vote will go to the political party that can fix this situation (and clearly its not the ones currently in power).

Så många pendlar sträckan Uppsala- Stockholm

Strax över 40 000 människor pendlar sträckan Uppsala och Stockholm dagligen. Tågsträckan beskrivs som en av Sveriges pendlingstätaste.

En tredjedel av Sveriges befolkning bor i området Uppsala till Stockholm.

Uppsala kommun räknar med att det kommer att vara dubbelt så många tågresenärer 2050 jämfört med i dag.

Källa: Uppsala kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pendling i Uppsala län

Mer i ämnet