De används i allt från valet av restauranger, resmål, lekplatser och frisörer, till rörmokare, elektriker, affärer och utflykter. Google-recensioner, eller Google reviews som de också kallas, dominerar marknaden för betygsättning av varor och tjänster online. Ändå är regleringen bristfällig, enligt experter vi pratat med.
– När jag såg den öppna handeln av fejkrecensioner blev jag chockad, säger Kay Dean, tidigare utredare vid USA:s utbildningsdepartement.
Köpta recensioner
I dag driver hon sajten och Youtubekanalen Fake review watch som avslöjar misstänkta mönster bland användare och hur lokala företag jobbar för att få upp sina egna betyg hos Google.
– Det finns sajter där du kan köpa recensioner. Då loggar någon in med flera olika googlekonton och skriver de recensioner du vill ha. Ofta kan man se ett mönster där flera olika fejkkonton recenserat samma bolag över hela världen. Ett mobilföretag i Sverige, en järnhandel i Arizona och en restaurang i London. Det är inte trovärdigt, säger Kay Dean.
Kan vara gratis att hamna högt
Att hamna högt på Google blir också allt viktigare för företag.
– Om du söker efter ”rörmokare” så kommer de med flest och bäst recensioner att träffa högt. Och det är gratis, säger Johan Eriksson, vd på Insign webbyrå som jobbar med strategier för småföretagare.
Google säger sig ha tagit bort 170 miljoner falska recensioner 2023. Och 45 procent fler än 2022, tack vare nya algoritmer, enligt företaget. De vill inte ställa upp på en intervju men Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige, skriver i ett mejl till SVT Nyheter:
”Genom en kombination av människor och teknik bevakar vi våra plattformar dygnet runt för att granska innehåll i linje med våra policyer. När vi upptäcker bedragare som försöker vilseleda folk vidtar vi snabbt åtgärder, inklusive borttagning av innehåll och kontoavstängning”