Det handlar om 1 000 tjänster som försvinner i Skellefteå, 400 i Västerås och 200 i Stockholm.
I Skellefteå stoppas utvecklingen av projektet Northvolt Ett. För Västerås del bromsas ”Northvolt Labs” och kvar blir bara grundläggande produktutveckling. I Stockholm försvinner tjänster från huvudkontoret, skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Det är ett dramatiskt besked, en mycket större personalneddragning än de 300 jobb som man pratade om för bara några veckor sedan, säger SVT:s ekonomireporter Kristina Lagerström.
Ekonomisk kris
De senaste två åren har det stått klart att Northvolt har stora problem med att få fart på batteritillverkningen, vilket bland annat drabbat den svenska lastbilstillverkaren Scania. Fabrikens produktion har den senaste tiden legat på bara en bråkdel av kapaciteten.
Dessutom har det blivit tydligt att bolaget blöder pengar och att man har svårt att få in nytt kapital. Nu stoppas alla planer på expansion med nya fabriker på fler orter.
– Det är tuffare finansiell marknad. Det här året har det varit en hel del negativa rörelser i elbilsförsäljningen i hur olika biltillverkare har pratat om deras ambitionsnivåer. Det påverkar också investerarna, säger Peter Carlsson.
– Nu måste vi dra ner våra kostnader och fokusera på det som är kärnan. Vi jobbar hårt för att komma till lönsamhet.
Förhandlingar med facket
Akademikerföreningen har tillsammans med andra berörda fackförbund suttit i förhandlingar med Northvolt.
– Att förlora sitt arbete är tungt och många medlemmar har nu en tuff tid framför sig. Vår uppgift nu är att stötta våra medlemmar och bidra till att de snabbt hittar nya arbeten, säger Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer.
Senaste nytt om krisen på Northvolt
Överblick
Bara fyra företag har sökt Region Västerbottens krisstöd – nu kan det göras om
Endast fyra företag har sökt regionens krisstöd för företag som drabbats efter Northvolts massuppsägningar. För att få in fler ansökningar öppnar nu regionen för att förändra stödet.
– Det skulle vara möjligt att nå ut till fler företag, säger Patrik Sällström, regional utvecklingsdirektör på Region Västerbotten.
Förslaget: Gör Skellefteåregionen till ett tillväxtkluster för batteritillverkning
Under en presskonferens under tisdagen presenterade Länsstyrelsen, Region Västerbotten och Skellefteå kommun förslaget att göra Skellefteå och Västra Götalandsregionen till ett forsknings- och innovationskluster i världsklass för batteritillverkning, elektrifiering och fordonsindustri.
Parterna har skickat en skrivelse till regeringen. Vad exakt klustret skulle innebära är oklart, men kommundirektör Kristina Sundin Jonsson hoppas på nya arbetstillfällen.
Kommunalrådet Lorents Burman skriver i ett pressmeddelande: "Utvecklingen snedvrids på grund av att bland annat Kina bedriver en väldigt omfattande statlig stödpolitik som riskerar att hota Europas och Sveriges industriella bas. Genom att utnyttja den kunskap och de tillgångar som finns i Skellefteå och Västra Götaland kan Sverige ta en tydlig position inom framtidens elfordonsbransch och batteritillverkning."
Tyska staten tar över riskfyllt Northvoltlån
Tyska staten tar över ett obligationslån till Northvolt, som riskerar att bli en mångmiljardsmäll enligt Bloomberg.
I måndags kväll meddelade den tyska staten att man tar över ett obligationslån från KFW på mer än 600 miljoner euro (nästan 7 miljarder kronor) till Northvolt.
Obligationslånet – som kan konverteras till aktier – var en del av finansieringen av fabriksbygget i Tyskland.
Förbundslandet Schleswig-Holstein har garanterat omkring hälften av detta lån och kommer att ersätta den tyska staten för att man tar över den delen av skulden, rapporterar Bloomberg med hänvisning till en talesperson för den tyska regeringen.
TT
Ny vd för Northvolt i Skellefteå
Tysken Markus Dangelmaier har utsetts till ny vd för fabriken Northvolt Ett i Skellefteå, skriver Norran.
"Markus blir en nyckelspelare i vår strävan att få Northvolt Ett att nå sin fulla potential. Vi måste visa upp vår produktionskapacitet både när det gäller kvalitet och att kunna leverera produkter enligt tidsplan till våra kunder", säger Matthias Arleth, vice vd på Northvolt, i ett pressmeddelande.
Dangelmaier kommer närmast från elektronikföretaget TE Connectivity, där han haft huvudansvaret för tio fabriker.
Han tillträder sin tjänst den 2 januari nästa år.
TT
Vill att högutbildad Northvoltpersonal slipper försörjningskrav: ”Viktiga för den gröna omställningen”
Länsstyrelsen, Region Västerbotten och Skellefteå kommun har skickat in en gemensam skrivelse till regeringen. De vill att högutbildade som blivit av med jobbet på Northvolt ska få dispens från försörjningskravet, så att Västerbotten kan behålla den högutbildade arbetskraften.
– Det är viktigt för att vi ska klara kompetensförsörjningen i den gröna omställningen, säger landshövding Helene Hellmark Knutsson.
Här skriver Andreas från Northvolt in sig som arbetslös i Skellefteå
Statens servicecenter i Skellefteå hade på fredagen dubblat arbetsstyrkan för att ta emot en anstormning av arbetslösa som varslats från batterifabriken i Skellefteå. Men bara en handfull dök upp på förmiddagen.
– Kanske folk har gett upp hoppet, säger arbetssökande Andreas Katsifarakis.
Northvolt i samtal med kinesiskt jättebolag
Enligt källor till DN har företrädare för Northvolt ingående diskussioner kinesiska jätten Catl som är världens största tillverkare av elbilsbatterier.
Busch om Northvoltkrisen: En europeisk angelägenhet
Näringsminister Ebba Busch (KD) har samtidigt just uttalat sig om att EU behöver stödja batteritillverkning i den egna regionen för att inte bli beroende av Kina.
– Vi har inte råd att vara så naiva som vi var med rysk gas, säger Busch till SVT.