Signalsystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System, ska införas i hela landet efter ett EU-beslut, men utrullningen har försenats kraftigt.
När den senaste stora järnvägssatsningen Botniabanan stod klar 2010 blev sträckan först i landet att utrustas med systemet och därför en så kallad ”pilotbana” tillsammans med Ådalsbanan, Haparandabanan och Västerdalsbanan. Trafikverket testar och utvecklar systemet där innan det ska införas i resten av landet.
”Riktigt, riktigt illa”
Men testerna leder också till störningar. Det senaste tågstoppet orsakades av att det upptäcktes en säkerhetsbrist vid en systemuppdatering på Ådalsbanan, sträckan mellan Sundsvall och Kramfors. Det behövs nu en ny uppdatering innan systemet fungerar som det ska och det väntas ta runt sex veckor, enligt Trafikverket.
Sex veckor med sänkt hastighet och strul för tågoperatörer och resenärer längs Norrlandskusten.
– Systemet har fungerat bra, men problemet är att det görs uppgraderingar som vi inte efterfrågar. Vi är väldigt trötta på att råka ut för sådana här saker. Det är riktigt, riktigt illa, säger Olle Tiderman, senior teknikkonsult på Norrtåg.
Hänvisar till EU-beslut
Enligt Norrtåg påverkar strulet förtroendet för tåget och kostar pengar, både för resenärer och tågbolagen.
– Vi är glada att vi har Sveriges modernaste signalsystem, men ska Trafikverket prova något så vore det bra om de kunde göra det på en annan bana, säger Joakim Berg, vd Norrtåg.
Trafikverket hänvisar till att det är EU som beslutat att systemet ska införas och testerna måste göras.
– Det är djupt olyckligt att det ska behöva ske och vi är förvånade över felet. Vi gör tester i labb och på testbanor nattetid men måste också testa med riktig trafik, säger Christoffer Crafoord, avdelningschef på Trafikverket.