Efter åratal av labbtester och över en och en halv miljard i investeringar lanserade Patrick Browns mat-startup Impossible foods förra året den så kallade ”omöjliga hamburgaren”.
Det handlar om en växtbaserad hamburgare som smakar, luktar och ”blöder”, precis som kött.
”Nötfärsen” består av en rad ingredienser från växtriket, bland annat vete, kokosolja och potatis, men det som skiljer den från samtida köttsubstitut är den järnrika molekylen hem, som ger hamburgaren dess köttsmak.
Och investerarna har stått på rad för att plöja in pengar i det som skulle kunna bli livsmedelsindustrins Tesla. Bland finansiärerna hittar vi till exempel Bill Gates, Google venture och den kinesiske multimiljardären Li Ka-Shing.
Hur smakar den då?
Hittills serveras hamburgaren bara på ett fåtal utvalda restauranger, bland annat hos stjärnkocken David Chang på Mumofuku Nishi i New York, och betygen har överlag varit positiva.
Den stora frågan är nu hur man ska få ner priset på ”nötfärsen” och gå från en småskalig produktion till massproduktion och på allvar kunna konkurrera med livsmedelsindustrin.
Svaret på den frågan lär inte dröja allt för länge då Impossible foods i veckan öppnar sin första större fabrik.
De första förpackningarna köttfri nötfärs kommer att lämna fabriken, som ligger i Oakland, Kalifornien, i sommar och utmaningen ligger nu i att få ner priset samtidigt som man skalar upp produktionen. Det är alltså dags att visa investerarna att man kan gå från utopi till verklighet.
Måste övertyga köttälskare
För grundaren Patrick Brown har redan från början varit tydlig med att han inte är intresserad av att skapa en produkt för de redan inbitna köttskeptikerna.
Han har också varit tydlig med att han inte kommer att nöja sig med att nå matälskare i progressiv städer som New York eller San Fransisco.
Patrick Brown har beskrivit företagets idealkund som någon som älskar kött, inte letar efter ett alternativ till kött och inte kommer att kompromissa med sin köttkonsumtion av etiska skäl eller för att de är bekymrade över köttets klimatpåverkan.
Ribban ligger alltså högt, men om målet är att störa ut den befintliga köttindustrin och ”rädda” planeten är det kanske nödvändigt.
Nötkött stor miljöbov
Det är ingen hemlighet att det krävs stora mängder energi och naturresurser för att föda upp en ko.
I dag används en stor del av världens jordbruksmark för nötköttsproduktion, samtidigt som nötkött endast står för knappt två procent av de kalorier som konsumeras i världen. Det finns alltså en hel del resursvinster att göra om människor skulle äta mindre nötkött.
Steget längre
Själva idéen om den köttfria hamburgaren kläckte Patrick Brown, som är professor i biokemi, när han 2009 tog ledigt från sitt jobb på Stanford för att i lugn och ro fundera ut vilket av världens stora problem just han skulle kunna lösa.
Han bestämde sig snart för att rikta in sig på industriuppfödning av djur, som han ansåg vara det största hotet mot klimatet och dessutom orsaka stort lidande hos de miljarder djur som årligen föds upp och slaktas för att bli mat.
Brown insåg också att han inte skulle kunna göra tillräckligt stor skillnad genom att få människor att ”tänka om” utan valde istället att gå steget längre och ta fram fram en produkt som faktiskt skulle kunna konkurrera ut kött.
– Det är enklare att få människor att ändra sitt beteende än att ändra deras åsikter, har Brown tidigare sagt.
Även om Impossible foods fokus för närvarande ligger på att konkurera med nötfärs har Patrick Brown också lovat att lansera flera andra köttfria köttyper, till exempel fläsk, kyckling och fisk och även mejeriprodukter.
Fakta: Det innehåller ”köttet”
Innehåll:
- Vatten
- Veteprotein
- Kokosnötsolja
- Potatisprotein
- Smakämnen
2% eller mindre:
- Leghemoglobin (soja)
- Jästextrakt
- Salt
- Sojaproteinisolat
- Konjac Gum
- Xanthan Gum
- Thiamin (Vitamin B1)
- Zink
- Niacin
- Vitamin B6
- Riboflavin (Vitamin B2)
- Vitamin B12.