nox utsläpp fartyg kväveoxid chalmers scipper

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskare från Chalmers har mätt hälsovådliga kväveoxidutsläpp från nya fartyg som passerar Stora bältbron i Danmark. I videon förklarar Transportstyrelsen hur de vill lösa problemet. Foto: Chalmers

Forskare: Olagliga kväveutsläpp från fartyg i svenska vatten

Uppdaterad
Publicerad

Vartannat fartyg på Nordsjön och Östersjön följer inte de nya avgaskraven för kväveoxid som började gälla 2021, visar ett EU-projekt. Forskarna misstänker fusk och varnar för att utsläppen leder till fler dödsfall.

Kväveoxidröken från fartygen är hälsovådlig och spär på klimatutsläpp och övergödning.

– Ett antal människor kommer att dö en för tidig död eller få astma, säger professor Johan Mellqvist på Chalmers.

Klimat

Många fartyg mer än dubbelt över gränsvärdena

Forskarna i EU-projektet Scipper har mätt kväveoxidutsläppen på 65 så kallade Tier III-fartyg. De är tillverkade från 2021 och måste följa de nya reglerna. Mätningarna gjordes via fasta luftmätare när fartygen passerade Stora bältbron i Danmark samt utanför Rotterdam och Hamburg, men också med hjälp av flygplan och drönare.

Fjärrmätmetoden av kväveoxidutsläpp är inte perfekt, den kan mäta fel på mellan 17 och 40 procent, men eftersom många av fartygen låg mer än dubbelt över gränsvärdena kan man ändå vara säker på att många bryter mot reglerna, anser Johan Mellqvist.

Krävs samma typ av rening som på dieselfordon på land

– Det kan vara fusk, att man struntar att spruta in så kallad urea för att man tycker att det kostar för mycket, säger Johan Mellqvist.

För att få ned kväveoxiderna i båtavgaserna tillsätts en renande vätska som omvandlar dem till ofarligt kväve och vattenånga. Liknande teknik finns i dieselfordon på land (Adblue).

Kväveutsläppen från båtmotorerna testas i fabrik under ideala förhållanden. Enligt Johan Mellqvist finns därmed en risk för något motsvarande ”dieselgate”, där Volkswagen fuskade med katalysatorreningen under färd.

Transportstyrelsen vill utreda kväveoxidavgift för fartyg

Transportstyrelsen ansvarar för att fartyg som trafikerar svenska vatten följer utsläppsreglerna.

– Miljömålet att sänka kväveutsläppen är svårt att nå, så vi skulle vilja utreda till exempel en kväveutsläppsavgift för fartygstrafik, säger Caroline Petrini miljöhandläggare på Transportstyrelsen.

Hör mer om Transportstyrelsens förslag på hur man kan kontrollera fartygen bättre i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet