Kväveoxidröken från fartygen är hälsovådlig och spär på klimatutsläpp och övergödning.
– Ett antal människor kommer att dö en för tidig död eller få astma, säger professor Johan Mellqvist på Chalmers.
Många fartyg mer än dubbelt över gränsvärdena
Forskarna i EU-projektet Scipper har mätt kväveoxidutsläppen på 65 så kallade Tier III-fartyg. De är tillverkade från 2021 och måste följa de nya reglerna. Mätningarna gjordes via fasta luftmätare när fartygen passerade Stora bältbron i Danmark samt utanför Rotterdam och Hamburg, men också med hjälp av flygplan och drönare.
Fjärrmätmetoden av kväveoxidutsläpp är inte perfekt, den kan mäta fel på mellan 17 och 40 procent, men eftersom många av fartygen låg mer än dubbelt över gränsvärdena kan man ändå vara säker på att många bryter mot reglerna, anser Johan Mellqvist.
Krävs samma typ av rening som på dieselfordon på land
– Det kan vara fusk, att man struntar att spruta in så kallad urea för att man tycker att det kostar för mycket, säger Johan Mellqvist.
För att få ned kväveoxiderna i båtavgaserna tillsätts en renande vätska som omvandlar dem till ofarligt kväve och vattenånga. Liknande teknik finns i dieselfordon på land (Adblue).
Kväveutsläppen från båtmotorerna testas i fabrik under ideala förhållanden. Enligt Johan Mellqvist finns därmed en risk för något motsvarande ”dieselgate”, där Volkswagen fuskade med katalysatorreningen under färd.
Transportstyrelsen vill utreda kväveoxidavgift för fartyg
Transportstyrelsen ansvarar för att fartyg som trafikerar svenska vatten följer utsläppsreglerna.
– Miljömålet att sänka kväveutsläppen är svårt att nå, så vi skulle vilja utreda till exempel en kväveutsläppsavgift för fartygstrafik, säger Caroline Petrini miljöhandläggare på Transportstyrelsen.
Hör mer om Transportstyrelsens förslag på hur man kan kontrollera fartygen bättre i videon ovan.