Kort innan Skolinspektionen skulle besöka Yrkesgymnasiet i Göteborg blev skolans personal kallad till möte. En hög chef inom Thorengruppen hade kommit till skolan för att gå igenom vad Skolinspektionen väntades undersöka. På mötet fick lärarna också träna på att svara på frågor som ledningen misstänkte skulle komma vid inspektionen.
SVT har varit i kontakt med flera av lärarna som närvarade på mötet. En av dem är historieläraren Robin Johansson, som i dag jobbar på en annan skola.
Inlindade direktiv
– Det var liksom “Om jag är Skolinspektionen och så ställer jag den här frågan, vad ska ni svara då?” Men det var ju för att få fram det “rätta” svaret, säger han.
Ville skolan att ni skulle ljuga?
– De var kloka nog att inte uttrycka det så.
Enligt uppgifter till SVT har koncernen även en manual som innehåller information om hur personalen ska agera när de blir granskade av Skolinspektionen.
SVT:s granskning visar att Skolinspektionen har hittat allvarliga brister på många av koncernens skolor. Om bristerna egentligen är värre än vad Skolinspektionen har kunnat upptäcka vill Thorengruppen inte svara på i en bandad intervju, men de skickar ett skriftligt svar (se faktaruta). I SVT:s Morgonstudion uppger vd Ola Rönnqvist att man nu arbetar med att lösa de brister som framkommit.
Skolinspektionen: ”Beklämmande”
Skolinspektionen har sedan tidigare uppgifter om att lärare instrueras, men har inte kunnat göra något åt det, menar regionchefen Agneta Broberg.
– Det är beklämmande och väldigt allvarligt.
Men hur kan de då få driva skolan?
– Vi har ett regelverk som sätter kraven. Den här typen av uppgift har vi haft svårt att bevisa, säger Agneta Broberg.
Robin Johansson menar att Skolinspektionen behöver ändra sitt sätt att arbeta och önskar bland annat fler oanmälda besök.
– Det finns så många sätt att gömma undan de brister som finns.
Läs Thorengruppens skriftliga svar på SVT:s granskning
SVT har sökt Thorengruppen för en intervju med anledning av vår granskning av koncernen. Ingen från ledningen har velat svara på våra frågor i en inspelad intervju. Så här skriver de i ett mejl:
”Under den senaste tiden har det framkommit kritik mot några av Thorengruppens skolor. Vi tar kritiken på stort allvar och vi arbetar just nu med full kraft för att komma till rätta med problemen. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för att främja barns och elevers utveckling och lärande. Vi har bara lyckats när alla barn och elever fullt ut får denna möjlighet.
Vid sidan av de specifika åtgärderna pågår därför ett långsiktigt arbete i hela organisationen för att identifiera förbättringsområden av systematisk karaktär. Detta för att förhindra att liknande problematik uppstår igen. Det är inte minst viktigt då Thorengruppen har haft utmaningar tidigare. Första steget är att kartlägga och analysera verksamheten utifrån ett antal parametrar. Det andra steget handlar om att utifrån analysen vidta åtgärder för att stärka vårt systematiska kvalitetsarbete.
För att fullt ut kunna fokusera på detta avstår vi just nu intervjuer, även om vi förstår att det finns ett legitimt intresse. Vi behöver ägna alla resurser och all vår kraft till våra skolor. Vi hoppas att du har förståelse för det.”
Se även Thorengruppens vd Ola Rönnqvist i SVT:s Morgonstudion.
Så gjorde SVT granskningen
- Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna.
- För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
- Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns.
- Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för praktiken: ”arbetsplatsförlagt lärande” – APL – eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i ämnes- och kursplaner.
Så står sig Thorengruppens skolor jämfört med snittet
Det finns ett antal mått som Skolverket presenterar när det gäller alla skolor. Vi har särskilt tittat på de olika personalmåtten, då de är det mest relevanta när det gäller undervisningen på skolorna. I alla variabler vi tittat på så ligger Thorens skolor lågt i förhållande till både enskilda gymnasieskolor och alla gymnasieskolor.
Andel av lärarna med pedagogisk högskoleexamen:
- Alla gymnasieskolor, 83%
- Friskolor,gymnasieskolor 73%
- Thorens gymnasieskolor, 64%
Antal elever per heltidstjänst:
- Alla gymnasieskolor, 12 elever
- Friskolor, gymnasieskolor, 14 elever
- Thorens gymnasieskolor, 17 elever
Andel tillsvidareanställd personal
- Alla gymnasieskolor, 88%
- Friskolor, gymnasieskolor, 84%
- Thorens gymnasieskolor, 62%
Källa: Skolverkets statistik ” Gymnasieskolan – personalstatistik” för läsår 2022/23