”Jag och många med mig upplever att vi är en utdöende grupp” säger Henrik Widell, specialist inom trafikpolisen. Foto: Johan Nilsson/TT/SVT/Montage

”Förödande för trafiksäkerheten”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

När trafikpolisen försvinner från vägarna öppnar polisen för privata lösningar. Nu utreds möjligheten att hyra in kontrollpersonal på öppna marknaden.

Nio kontrollerade lastbilar – fyra av dem med allvarliga fel. Så summerades en arbetsdag med trafikpolisen i Armsjön söder om Sundsvall. Den första föraren som stoppades hade inte sett till att sova ordentligt och fick 3 000 i böter för brott mot kör- och vilotiderna. Men under dagens lopp kom trafikpolisen att ingripa mot allvarligare brott än så. När två lastbilar med ett ambulerande tivoli i lasten stoppades konstaterade bilinspektör Henrik Widell efter en snabb titt på fordonet att en noggrannare kontroll behövde göras.

– Det är så vi brukar göra. Jag gör en snabb runda runt fordonet. Hittar vi något uppenbart fel, en trasig lampa eller dåliga däck så skvallrar det om en illa skött bil. Då går vi vidare och så var det här, säger han.

UG – Lagens korta arm

Körförbud på plats

Tivolisläpet visade sig sakna bromsar och fick körbud på plats. Föraren rapporterades också för olovlig körning och stämningen blev stundtals irriterad. Henrik Widell lyssnade på förarens bortförklaringar men konstaterade sedan kort:

– Släpet är helt bromslöst och du kan ju inte köra omkring utan bromsar, det är inte att tala om.

Henrik Widell tillhör specialisterna inom trafikpolisen. De har samma kompetens som bilprovningens besiktningsmän med den skillnaden att de jobbar i team med polisen och jobbar i fält. Uppdraget är enkelt, att kontrollera regelefterlevnaden, stoppa farliga fordon och upprätthålla respekten för trafikbestämmelserna. Det görs genom att vara synlig längs vägarna och stickprovsvis stoppa fordon för flygande besiktningar.

Tillhör krympande yrkeskår

Men på bara fem år har var fjärde trafikpolis i Sverige försvunnit, och även Henrik Widell tillhör en krympande yrkeskår. Under 90-talet överfördes bilinspektörerna från dåvarande Trafiksäkerhetsverket till trafikpolisen för att stärka trafiksäkerhetsarbetet, men deras numerär har successivt minskat, under de fem senaste åren med 17 procent. I juni i år fanns det 67 bilinspektörer kvar inom trafikpolisen och minskningen väntas fortsätta till följd av pensionsavgångar.

– Jag och många med mig upplever att vi är en utdöende grupp och jag hoppas verkligen att man tänker om. Vi befinner oss här på kontrollplatsen i Armsjön ett par gånger i veckan och vi hinner bara kontrollera en promille av de tunga fordonen. Om vi minskar ytterligare ger vi signalen att man kan köra fritt och det blir förödande för trafiksäkerheten, säger Henrik Widell.

”Vill inte kalla det privatisering”

Han möter ingen opposition inom den svenska polisledningen att bilinspektörer som Henrik Widell är en nyckelgrupp i trafiksäkerhetsarbetet längs Sveriges vägar.

Lena Tysk är ansvarig för trafikpolisfrågor inom den nya omorganiserade polisen. Hon medger att trafikpolisen blivit eftersatt till följd av polisens gamla organisation med 21 fristående myndigheter; län för län, region för region. Trafikfrågor har generellt haft låg prioritet. I sin utredning om hur den framtida polismyndigheten ska arbeta lyfter hon frågan att polisen ska köpa in tjänster för att lösa kompetensförsörjningen.

Reporter: En form av privatisering av trafikpolisen alltså?

– Jag vill inte kalla det privatisering men jag kan se att vi köper in tjänster för att göra kontroller längs väg. Det handlar främst  om att stötta polisen under viss myndighetsutövning. Det måste självklart måste det rättsutredas först, men jag ser sådana möjligheter, säger Lena Tysk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Lagens korta arm

Mer i ämnet