Med lögner och presentkort såldes varor för miljoner – hör det inspelade säljsamtalet

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Affärsidén var enkel – att med påstridiga försäljare sälja överprissatta förbrukningsvaror till företag och kommuner. Men Peter Golds bolag gick längre än så. Tidigare anställda uppger för Uppdrag granskning att man alltid skickade ut presentkort till sina kunder. Det mest uppskattade ska ha varit presentkort på Systembolaget, som till och med kan bytas in mot kontanter.

Den brittiske entreprenören Peter Golds fem svenska företag sålde vanliga förbrukningsvaror över telefon till extremt höga priser. Och de hade en strikt och formaliserad försäljningsstrategi, hämtad direkt från hans företag i England.  

De nyanställda säljarna jobbade på det man kallade Front-sales. Här jagade man nya kunder under hård press efter ett fastställt manus. Och alla samtal ska, enligt tidigare anställdas vittnesmål, ha inletts med en lögn och en gåva – presentkort som tack för att man deltagit i en marknadsundersökning som aldrig ägt rum. 

Sverigefakturorna

Strategin bekräftas av inspelade säljsamtal från företagen, som konsultföretaget Förenade Bolag spelat in och som Uppdrag granskning tagit del av. 

“Jag ringer här bara för att tacka för att ert företag deltog i vår undersökning gällande rengöring och kemikalier. Och som tack för hjälpen så kan du får välja mellan en värdecheck på Ticnet eller Systembolaget”, säger säljaren i ett av samtalen. 

Tog upp presentkort i alla samtal

De så kallade front-säljarna hade också som uppgift att ta reda på så mycket som möjligt om kunden. Om man till exempel gillade vin, mat, eller resor. Information som sedan kunde användas i de kommande samtalen. 

Efter att första beställningen var i hamn skickades allt underlag till en annan säljavdelning inom företagen som kallades Re-order. Den bestod av en liten handplockad grupp där flera av säljarna blivit utbildade på plats hos Peter Golds bolag i England. Gruppen lockades av provisioner och bonus från ledningen, och använde sig av både hot och gåvor för att få fler produkter sålda. 

– Jag började alla mina samtal med presentkorten. Typ, ”behöver du nåt på Systembolaget”. Här kunde man skräddarsy vad de ville ha. Jag kunde skicka iväg 10-15 biobiljetter, det var inga problem. Det mesta gick att lösa på Re-order, säger en tidigare anställd till Uppdrag granskning. 

Motsvarade två procent av ordervärdet

En annan före detta anställd som Uppdrag granskning varit i kontakt med säger att det alltid skickades presentkort på motsvarande två procent av ordervärdet till beställarens hemadress. 

Bland både företag och offentliga aktörer ska 9 av 10 ha tackat ja, enligt henne. 

– Det var ytterst ovanligt att någon inte vill ha dem. 

Favoriten bland kunderna ska ha varit presentkorten från Systembolaget. Och det visar sig, när Uppdrag granskning prövar, att man till och med kan växla in dem mot kontanter. 

Uppdrag gransknings kartläggning visar att 216 svenska kommuner och 140 kommunala bolag har köpt de extremt dyra varorna för sammanlagt över 55 miljoner under de 14 år som Peter Golds bolagsgrupp var verksam i Sverige.  

“Korruption 2.0”

När kunderna reagerat över företagens dyra varor har tonläget från säljarna förändrats, och det är då det blivit tydligt varför de skickat ut presentkorten.  

En tjänsteman som råkade ut för det är Tore Åberg, enhetschef på gatuenheten i Östersunds kommun. Han fick presentkort från ett av Peter Golds företag, som han sedan skickade tillbaka.  

– Då hade de ju ringt och grälat mycket. Det var ju i den vevan, då kommer det: ”Jaha, det går bra att ta emot gåvor, men nu när det ska handlas, då är det inte... Kanske vi ska prata med chefen din?” 

Enligt antikorruptionsrevisorn Louise Brown är det som företagen sysslat med en form av raffinerad korruption. Hon kallar det för “Korruption 2.0”. 

– Det här är presentkort som inte har någonting med arbetet att göra och de är där för att skapa en hållhake och påverka ett beslut. 

Uppdrag granskning har försökt nå Peter Gold och representanter för ledningen i hans bolag i Sverige för en kommentar, utan att lyckas. 

Reportaget Sverigefakturorna: del 2 finns att se på SVT Play och sänds på SVT1 onsdagen den 24 oktober 2018. I reportaget söker Uppdrag gransknings team efter de som lurat skattebetalarna på mångmiljonbelopp – och själva tjänat stora pengar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverigefakturorna

Mer i ämnet