Bland annat ska detaljerade beskrivningar av receptfria läkemedel ha lämnats ut. Information om vad som läggs i varukorgen, vad köpet kostar, kundens telefonnummer och mejladress lämnades också ut.
Handlar man på ett fysiskt apotek får personalen inte ge ut liknande information om sina kunder.
– Man får inte ens berätta att någon har varit inne på apoteket. Det är ju helt annan åtkomst till uppgifter på nätet, än vad det är i verkliga livet, säger Mariann Rinse, läkemedelsinspektör på enheten för apotek och receptfri detaljhandel på Läkemedelsverket, till Ekot.
”Vi vill göra rätt”
Radions granskning har lett till att Apoteket slutat skicka uppgifter och företaget har anmält sig självt till Integritetsskyddsmyndigheten. Enligt anmälan kan mellan en halv miljon och en miljon personer ha påverkats.
Enligt chefsjuristen Anna Rogmark har syftet varit att följa upp Apotekets egen reklam på Facebook och hon poängterar också att informationen enbart lämnats ut för de kunder som godkänt kakor för marknadsföring.
– Ni lyfter för oss viktiga frågor och dem vill vi agera på. Möjligtvis utifrån att vi haft några svagheter i våra processer. Vi vill göra om och vi vill göra rätt, till Ekot.