Det handlar om Trafikverkets infrastrukturplan för de kommande tio åren. Inför att regeringen, utifrån Trafikverkets förslag, ska fatta det slutgiltiga beslutet senare i år framför Region Blekinge kritik.
– Alliansen och Socialdemokraterna är överens och det vi är kritiska mot från Blekinges sida är att Trafikverket i sitt förslag vill skjuta på byggstart för Sydostlänken. Vi vill att regeringen sätter ned foten och beslutar om byggstart på den tidpunkt som tidigare sagts. Det är viktigt till exempel för en stor industri som Volvo i Olofström, säger regionstyrelsens ordförande Lennarth Förberg (M).
Sydostlänken och E22
Kritiken formulerades under ett extrainsatt möte med regionstyrelsen på tisdagen. Den finns med i remissvaret som Blekinge skickar till regeringen inför beslutet om infrastrukturplanen 2022-2033.
Förutom Sydostlänken, som är en planerad utbyggnad av järnvägen till Älmhult, poängterar Region Blekinge betydelsen av E22 mellan Ronneby och Nättraby.
Fler satsningar
Blekinges politiker vill också se en satsning på Blekinge kustbana.
– Vi anser att den enkelspåriga järnvägen inte håller den kapacitet som vi måste ha. Den är full med resande och gods redan idag. Vi behöver flytta över gods från väg till järnväg och vi vill ha fler resande med tåg. Lösningen är att på lång sikt planera in en rakare järnväg som går parallellt. Istället för dubbelspår bredvid varandra vill vi se en rakare järnväg för snabbare färd till Malmö och Köpenhamn, säger Lennarth Förberg (M).
Sverigedemokraterna reserverade sig mot delar av svaret till regeringen.