Enligt Universitets- och högskolerådet, UHR, har söktrycket till högskolans grundlärarutbildningar ökat med 14% i år jämfört med 2014.
En av orsakerna till ökningen kan vara att de har ett brett utbud av grundlärarutbildningar och därför kan möta olika behov, tror Helena Grundén, vikarierande prefekt vid institutionen för lärarutbildningar vid Högskolan Dalarna.
– Vi ser att olika lärarutbildningar är intressanta i olika skeden av livet, berättar Helena Grundén.
Skolan erbjuder utbildningar både på campus och distans.
– Med distansutbildningarna kan vi nå studenter som inte kan flytta till Falun och plugga. Vi når en studentgrupp som kanske inte skulle ha läst till lärare annars, säger Helena.
Arbetsintegrerade utbildningar
Högskolan har också arbetsintegrerade grundlärarutbildningar där studenterna parallellt med studierna arbetar som lärare på en skola i regionen. Helena berättar att skolan har fler sökande till dem än de har plats för. Där är studenterna ofta lite äldre berättar Helena.
– Flera byter yrke mitt i livet, och om man har svårt att få ekonomin att gå ihop med studielån är det ett bra alternativ att kunna arbeta samtidigt.
Spela videon för att höra läraren Ylva Törneman och lärarstudenten Sofie Dahlberg berätta varför de valde att studera det arbetsintegrerade grundlärarprogrammet vid Högskolan i Dalarna.