Tre barn sitter runt ett bord i ett klassrum och ritar med färgpennor. Till höger vid bordet sitter lärarstudenten Sofie Dahlberg på huk och hjälper ett av barnen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läraren Ylva Törneman och lärarstudenten Sofie Dahlberg jobbar på Främbyskolan i Falun. I klippet berättar de om varför de valde att studera det arbetsintegrerade grundlärarprogrammet vid Högskolan Dalarna. Foto: Karin Lindh/SVT

Dalarna bryter trenden – fler pluggar till grundskollärare

Publicerad

Majoriteten av landets grundskollärarutbildningar har svårt att fylla sina platser – och allt färre söker till dem. Men Högskolan Dalarna går mot strömmen. De har ökat sitt söktryck till utbildningarna i år jämfört med för tio år sedan.

Enligt Universitets- och högskolerådet, UHR, har söktrycket till högskolans grundlärarutbildningar ökat med 14% i år jämfört med 2014.

En av orsakerna till ökningen kan vara att de har ett brett utbud av grundlärarutbildningar och därför kan möta olika behov, tror Helena Grundén, vikarierande prefekt vid institutionen för lärarutbildningar vid Högskolan Dalarna.

Allt färre vill bli lärare

– Vi ser att olika lärarutbildningar är intressanta i olika skeden av livet, berättar Helena Grundén.

Skolan erbjuder utbildningar både på campus och distans.

– Med distansutbildningarna kan vi nå studenter som inte kan flytta till Falun och plugga. Vi når en studentgrupp som kanske inte skulle ha läst till lärare annars, säger Helena.

Arbetsintegrerade utbildningar

Högskolan har också arbetsintegrerade grundlärarutbildningar där studenterna parallellt med studierna arbetar som lärare på en skola i regionen. Helena berättar att skolan har fler sökande till dem än de har plats för. Där är studenterna ofta lite äldre berättar Helena.

– Flera byter yrke mitt i livet, och om man har svårt att få ekonomin att gå ihop med studielån är det ett bra alternativ att kunna arbeta samtidigt.

Spela videon för att höra läraren Ylva Törneman och lärarstudenten Sofie Dahlberg berätta varför de valde att studera det arbetsintegrerade grundlärarprogrammet vid Högskolan i Dalarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Allt färre vill bli lärare

Mer i ämnet