– Vi behöver en leverantör som vi känner oss trygg med och som har goda referenser gällande informationssäkerhet, nu har vi hittat en sådan, säger Ida Johansson, avdelningschef på socialförvaltningen.
Tidplan
Inom Luleå kommun har cirka 1 600 personer trygghetslarm varav cirka 1 000 har hemtjänst. För de personer som i dag har trygghetslarm innebär övergången till det nya systemet ett utbyte av trygghetstelefoner och tillbehör. Alla användare kommer att få information och kontaktas av kommunens personal i god tid innan bytet sker, meddelar Luleå kommun.
Så ser nya larmkedjan ut
Trygghetslarm via SOS alarms tjänst innehåller hela den digitala larmkedjan. I samarbete med underleverantörer levereras hård- och mjukvara, kommunikation, kundportal, larmmottagning samt utalarmering av resurser i ett paket.
– Vi ser fram emot att samarbeta med Luleå kommun och leverera trygga och effektiva larmlösningar som brukare och anhöriga kan lita på. Nu jobbar vi tillsammans med Luleå kommun för en smidig implementering och lösning som passar kommunens förutsättningar, säger Andreas Norrby, produktägare på SOS Alarm i ett pressmeddelande.