Kvinna sitter vid ett vitt bord med block och penna, röda stolar syns i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läraren Charlotte Nylén Tervahauta och hennes kollegor träffar fyra-fem elever per dag och de med skolplikt prioriteras. Foto: Michelle Derblom Jobe/SVT

Hon är lärare för barn inlåsta på häkten: ”Ofta positiva till studier”

Uppdaterad
Publicerad

Barn som sitter häktade har, precis som alla andra barn, rätt att gå i skolan. På Stockholms häkten har antalet lärare utökats från fyra till tio för att klara av att undervisa det ökade antalet barn.

– Studier är en styrkefaktor och man prioriterar ju det för att man vet att det är viktigt, säger häktesläraren Charlotte Nylén Tervahauta.

På Stockholms häkten sitter just nu ungefär 10-15 barn med skolplikt. Det är en siffra som ökat de senaste åren men som nu legat ganska konstant de senaste månaderna.

Undervisningen sker med hjälp av elevens skola som bär ansvaret för att skicka in skoluppgifter och säkra att skolgången fungerar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

– Man får ett väldigt tydligt fokus, i en annars udda och ganska tuff miljö, på nånting som bara rör eleven och som är kopplat till det vanliga livet, säger läraren Charlotte Nylén Tervahauta som jobbar på Stockholms häkten.

Hör mer om hur häktena jobbar med undervisningen för skolpliktiga elever i videon.

För att skapa bättre förutsättningar för en fungerande skolgång håller Skolverket just nu på med en kartläggning där både Kriminalvården och flera kommuner fått bidra med sina erfarenheter.

Bristande utbildning påverkar framtidstron

För det finns flera utmaningar med skolgången för häktade barn. Barnombudsmannen släppte på fredagen en rapport där frihetsberövade barn och unga fått svara på frågor kring bland annat skolan.

En allvarlig brist som barnen lyfter fram är den begränsade undervisningstiden och att det är svårt att veta när och om läraren kommer. Den bristande utbildningen påverkar inte bara deras framtidsutsikter utan även deras framtidstro, står det i rapporten.

Utmaningen: Digitala läromedel och för få rum

Kriminalvården håller med om att det finns utmaningar med skolgången i häkte. Lokalerna är inte anpassade för att kunna ha undervisning med alla som vill, det är trångt och finns helt enkelt för få rum.

– Vi är ganska rätt antal lärare just nu sett till antalet barn och ungdomar men även om vi skulle anställa fler kan det vara svårt att få till det med undervisning, säger Tommy Nyman som är rektor för häktena i Stockholm.

En annan utmaning är skolans digitala läromedel, som rimmar dåligt med reglerna i häktet.

– Mer och mer läromedel blir digitaliserade. Ju mer vi kan hänga med där desto bättre blir undervisningen.

Är det på gång?

– Ja, det är på gång inom myndigheten att ta tag i och utveckla de bitarna. Det är svårt att hitta en lösning men vi gör en del omvärldsbevakningar för att se hur de har löst det i andra länder, säger Tommy Nyman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nyheter från redaktionen i Flemingsberg

Mer i ämnet