Nyplanterade plantor på en åkermark i Kalundborg i Danmark. Där finns det som Gina Tricot kallar sin satsning på biologisk mångfald.
Professor emeritus Matts Lindbladh har forskat på naturvårdsbiologi och skogshistoria i 30 år och tycker att själva grundidén om att företag investerar i träd är bra.
– Men av ett företag som är så stort som Gina Tricot kan man förvänta sig betydligt mer än att köpa en så här liten andel och så få träd, säger Matts Lindbladh.
Därför kan ”Gina Tricot Forest” inte kallas för skog
Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation definieras en skog som en yta större än 0,5 hektar – men Ginas 503 träd i Danmark motsvarar endast en tredjedel av den ytan.
– Därför går det inte att kalla det här för en skog. Definitionen är vedertagen och används över hela världen, säger Matts Lindbladh.
Kan man till och med kalla det för en bluff?
– Ja, det skulle jag nog kunna påstå att det här är.
Vad är greenwashing?
Greenwashing är ett begrepp som kan innefatta många olika saker. Att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är, genom vilseledande marknadsföring, kallas för greenwashing.
Det kan också innebära att företag genom att belysa enskilda miljövänliga insatser försöker få sina produkter att framstå som bättre ur miljösynpunkt än vad de egentligen är.
Källa: Konsumentverket