SVT har tidigare berättat om de svindlande tågaffärer som bygger på ett avancerat skatteupplägg i USA, och i förra veckan beslutade politikerna i regionfullmäktige i Västernorrland att utöka sitt borgensåtagande i tågaffärerna med upp till 78 miljoner kronor.
Regionägda Norrtåg vill skaffa in ytterligare tåg vilket sker genom AB Transitio, det bolag som flertalet svenska regioner driver gemensamt för att sköta inköp och finansiering av regionaltåg. Men Transitios finansieringsupplägg av tågen har skett via leasingavtal i USA som fått landstingsrevisorer runt om i landet att reagera.
Sex tåg blev tre
Nu har Norrtåg meddelat att man behöver sex tåg i Norrlandstrafiken, men att köpa in nya tåg har aldrig varit aktuellt utan i stället har Norrtåg fått ställa sig i kö för att ta över begagnade Reginatåg som ska bytas ut i Uppland. För att det ska bli av måste Norrtåg och dess ägare ta över de borgensåtaganden och finansieringslösningar som är kopplade till varje enskilt tåg.
Norrtåg hade hoppats få ta över sex tåg men nu står det klart att det blir tre.
– Jag ser det ändå som en framgång för Norrtåg. Vi behöver ha tätare turer på vissa populära sträckor och reservkapacitet vintertid. Dessutom hoppades vi kunna sätta in de modernare tågen på sträckan Vännäs-Umeå men nu får den satsningen anstå, säger Maria Höglander, vd Norrtåg.
Kritiserad US-lease
Mycket talar för att de nya Reginatågen som väntas komma i trafik i norra Sverige 2019-2020 finansierats via det kritiserade skatteupplägg som innebär att tågen leasas via finansiärer i USA.
USA-affären kom till stånd 2002 när landstingen behövde köpa in 47 Reginatåg för att sätta in på pendeltågssträckor runt om i landet. Det rörde sig om en mycket stor affär värd nära 2,5 miljarder kronor.
Olagligt upplägg
Av skatteskäl gjordes affären emellertid upp som en så kallad lease-and-lease-back, vilket innebar att tågen efter att de köpts in och finansierats av Transitio, leasades ut till investerare i USA, som sedan leasade dem tillbaka till Sverige. Det är ett upplägg som numera är olagligt och som syftar till att kunna göra två skatteavdrag, ett i Sverige och ett i USA. Avtal som slöts innan upplägget kriminaliserades får dock löpa vidare.
Av de tio begagnade Reginatåg som Uppsala nu gör sig av med till bland annat Norrtåg belastas sju av US-lease. Enligt Stefan Kallin som är vd för Transitio går det idag inte att säga vilka tåg som kommer att levereras till Norrtåg.
Dollarkursen styr
Förutom att upplägget ansetts tveksamt och numera är olagligt innebär leasingavtalen via USA också en valutarisk för regionerna eftersom de är tecknade i dollar och beroende av dollarkursen. Det här har påtalats av landstingets revisorer i bland annat Dalarna och Jämtland. För Västernorrlands del innebär det att borgensåtagandet ökat med sju miljoner kronor under det senaste året på grund av att dollarn blivit mer värd i förhållande till kronan.
Upplägget med lease-and-lease-back gjordes 2002 och USA-avtalet löper till 2027.
Regionen och Transitio
Landstinget har tillsammans med landets övriga regioner ingått en solidarisk borgen om 8 miljarder kronor såsom för egen skuld för AB Transitio. Borgensåtagandet gäller finansiering av spårfordon.
Borgensåtagandet är enligt avtal begränsat till den del det delägda bolaget Västernorrlands läns Trafik AB beställt genom AB Transitio. Omfattningen av borgensåtagandet uppgår till 301 miljoner kronor 2016 vilket idag ökat till 308 miljoner på grund av dollarkursens uppgång.
Regionfullmäktige beslutade förra veckan om ett ytterligare borgensåtagande på upp till 78 miljoner avseende sex Reginatåg. Åtagandet blir i praktiken mindre eftersom Norrtåg bara får tillgång till tre tåg.